Real Time Marketing – sposób na szybkie zdobycie popularności?

Marketing czasu rzeczywistego to spontaniczna i inteligenta reakcja na bieżące wydarzenia lub zjawiska, ale także tworzenie spójnego oraz dynamicznego contentu. Takie działania pomagają utrzymać dobrą komunikację z odbiorcą, który wchodzi w interakcję z marką – komentuje oraz udostępnia jej posty, a dzięki temu zwiększa zasięg ich dotarcia.

W dobie Internetu, a w szczególności mediów społecznościowych, największym zainteresowaniem cieszą się te firmy, które wykazują się czujnością i refleksem, ponieważ to ich działania pozostają w pamięci konsumentów. Aby lepiej zrozumieć działanie tego mechanizmu, warto poprzeć powyższą teorię konkretnymi przykładami. Za mistrzów Real Time Marketingu uznaje się obecnie m.in. Oreo i Samsunga. Równie popularne są akcje zorganizowane przez markę LG oraz Martini.

Oreo

Super Bowl, czyli finałowy mecz o mistrzostwo w lidze futbolu amerykańskiego, traktowany jest przez Amerykanów jako nieformalne święto narodowe. Niemal wszyscy tego dnia śledzą wydarzenia sportowe. W 2013 roku oglądało je przed ekranem telewizorów około 108 mln osób. Wiele z nich komentowało ten mecz na bieżąco w mediach społecznościowych, głównie na Twitterze (zanotowano ponad 24 mln tweetów).

Kiedy nieoczekiwanie doszło do awarii elektryczności i na stadionie zrobiło się ciemno, Oreo zareagowało natychmiast. W ciągu kilku minut marka przygotowała tweet, do którego została załączona grafika z hasłem: „You can still dunk in the dark”, a więc: „W ciemności nadal możesz jeść ciastka Oreo”. Ten post był retweetowany kilkanaście tysięcy razy i sprawił, że o marce zrobiło się wyjątkowo głośno.

Samsung

W 2014 roku, jak co roku, odbyła się gala wręczania Oscarów. Jednym z jej sponsorów był Samsung, a prowadzącą – amerykańska scenarzystka, aktorka i prowadząca popularne w USA show, Ellen DeGeneres. W trakcie wieczoru zainicjowała ona zrobienie selfie, na którym znalazły się największe gwiazdy Hollywood: Bradley Cooper, Meryl Steep, Julia Roberts, Angelina Jolie, Brad Pitt, Kevin Spacey, Jennifer Lawrence, Channing Tatum oraz Lupita Nyong.

Dla Samsunga to zdjęcie było marketingowym strzałem w dziesiątkę. Bardzo szybko zdobyło popularność na Twitterze, a użytkownicy portalu udostępniali je ponad 3 mln razy.

Martini

Bardzo ciekawa akcja z zakresu Real Time Marketingu została przeprowadzona przez Martini w Belgii. Kilka dni przed Bożym Narodzeniem, producent stworzył stronę Will the king say „party”? – zadaniem internautów było odgadnięcie, w którym momencie (minuta, sekunda, milisekunda) król wypowie słowo „party”. Nagrodą za wskazanie najdokładniejszego czasu, był roczny zapas Martini.

Istniała obawa, że akcja zakończy się niepowodzeniem, ponieważ król nie był zaangażowany w to wydarzenie. Jednak udało się – dokładnie w 8 minucie 19 sekundzie i 44 milisekundzie wypowiedział słowa: „…and these Christmas and New Year Parties”. Wydarzenie cieszyło się bardzo dużą popularnością i zaangażowało się w nie ponad 22 tys. osób.

LG

W Polsce także można spotkać się z dynamicznymi i ciekawymi reakcjami na wydarzenia. Przykładem na to jest akcja zorganizowana przez LG, która okazała się wizerunkowym sukcesem dla marki. Kiedy 10-letnia Emilka z Poznania zgubiła telefon marki LG, w jego poszukiwania zaangażowało się kilkaset osób, aż informacja o tym zdarzeniu dotarła do producenta. Przysłał on dziewczynce nowy model telefonu i niewielkim kosztem poprawił wizerunek marki wśród polskich konsumentów.

Trafna reakcja firm, może zapewnić im dużą popularność, a także pomóc wyróżnić się na tle konkurencji. Według badań opracowanych przez Direct Marketing Association, ponad ¾ marketerów uważa, że marketing czasu rzeczywistego ma bardzo duży wpływ na całą promocję firmy. Inteligentne oraz adekwatne do kontekstu wydarzeń akcje w Internecie mogą przynieść wiele dobrego, a marka ma szansę na stałe zaistnieć w świadomości konsumenta.

 

Autor tekstu: Ola

Źródło zdjęcia: Oreo

WYPEŁNIJ

FORMULARZ