User Experience – projektowanie pozytywnych doświadczeń

Czego oczekuje współczesny konsument? Jak zdobyć stałych klientów, jeśli nasz produkt ma dużą konkurencję na rynku? Należy pamiętać, że dobre wrażenie robi się tylko raz, a bez niego klienci nie będą wracać do naszej marki.

Projektowanie doświadczeń użytkownika jest procesem długotrwałym, który musi zacząć się w chwili wchodzenia marki na rynek i trwać przez cały okres jej rozwoju. Jednak czym w ogóle są doświadczenia użytkownika, czyli user experience (UX)? Pod tym pojęciem rozumiemy całokształt wrażeń, które użytkownik danego produktu interaktywnego odczuwa podczas jego użytkowania. Zazwyczaj to pojęcie używane jest w kontekście urządzeń elektronicznych, oprogramowania, czy też serwisów internetowych. Doświadczenie użytkownika może być zarówno pozytywne, jak i negatywne. Z tego względu bardzo ważne jest projektowanie doświadczeń, ponieważ od tego zależy to, w jaki sposób konsumenci będą postrzegali daną markę, czy będą do niej wracali i polecali ją swoim znajomym.

Wrażenie buduje się od samego początku. Należy tego dokonać za pomocą czynników wizualnych i merytorycznych, aby zachęcić użytkownika do regularnego korzystania z produktów firmy. Współcześni konsumenci mają bardzo duże wymagania dotyczące jakości, wyglądu, a nawet popularności danego produktu, czy też strony. Ich oczekiwania wzrosły razem z pojawieniem się dużej liczby konkurencji na rynku, która przyczyniła się do wytworzenia się zdrowej rywalizacji. Firmom coraz ciężej konkurować jest samym produktem, jego dostępnością, czy chociażby ceną, ponieważ żyjemy w czasach, w których najważniejszym czynnikiem jest wywołanie dobrego wrażenia, a także sposób prezentacji i sprzedaży produktu.

Można wyróżnić 6 czynników, z których składa się UX:

  1. Wiarygodność
  2. Odnajdywalność
  3. Użyteczność
  4. Dostępność
  5. Atrakcyjność
  6. Funkcjonalność

Kiedy przy projektowaniu doświadczeń uwzględni się wszystkie te czynniki, to można mieć pewność, że marka obrała właściwą drogę, aby budować pożądane wrażenia u klientów. Należy to robić taki sposób, aby przywiązali się oni do oferowanego produktu. Nie chodzi przecież o to, aby tworzona marka była postrzegana jako jedna z wielu istniejących na rynku, ale o wykreowanie niepodrabialnego wizerunku. Nie trzeba chyba przekonywać, że ta strategia nie tylko wyróżni firmę na rynku, ale przede wszystkim wpłynie na zwiększenie jej zysków.

Współczesny konsument oczekuje innowacyjnego podejścia do niego samego, firmy i produktu. Projektowanie doświadczeń ma na celu zaspokojenie tych potrzeb, zdobycie zaufania klienta, wywołanie uśmiechu, przywiązanie go do marki i wyróżnienie firmy się na tle konkurencji. Podczas budowania i rozwijania marki warto pamiętać o tym pojęciu.

 

Autor tekstu: Ola