Kreowanie wizerunku osoby lub firmy. Zobacz, czym jest kreowanie wizerunku medialnego i w sieci

Kreowanie wizerunku firmy
Kreowanie wizerunku to długofalowy proces, którego celem jest zwiększenie rozpoznawalności i stworzenie w świadomości społecznej określonego obrazu firmy lub osoby.Dzięki zabiegom pozwalającym zadbać o wizerunek w mediach lub w sieci, firma może zwiększyć rozpoznawalność marki, a co za tym idzie dotrzeć i przekonać do swoich usług czy produktów większą liczbę potencjalnych klientów. Dotyczy to również osób, które decydując się na ten ruch zyskają na rozpoznawalności. Wyjaśniamy, jakie inne korzyści wynikają z kreowania wizerunku i jak poprawnie przeprowadzić cały proces.Sprawdź, w jaki sposób profesjonalna agencja może zadbać o wizerunek Twój lub Twojej firmy

  • Właściwe kreowanie wizerunku firmy wpływa na jej wyniki finansowe.
  • Kreowanie wizerunku medialnego pozwala ukształtować obraz marki w oczach klientów oraz partnerów biznesowych.
  • Równie ważne co kreowanie wizerunku na zewnątrz jest budowania obrazu firmy w samej organizacji.
  • Kreowanie wizerunku osobistego pomoże osiągnąć sukces zawodowy i poprawi reputację oraz rozpoznawalność jednostki.

Czym jest i co daje kreowanie wizerunku firmy?

Kreowanie wizerunku firmy to proces mający na celu stworzenie określonego obrazu przedsiębiorstwa w oczach jego pracowników, kontrahentów, klientów i tych, którzy zetkną się z marką w dowolny sposób. Jest kilka powodów, dla których zarządzający firmami decydują się na to długofalowe działanie przynoszące wymierne efekty biznesowe. Przede wszystkim odpowiednie kreowanie wizerunku firmy pozwala na zwiększenie ilościowe i wartościowe sprzedaży oferowanych przez nią usług lub produktów.

Odbywa się to m.in. przez dotarcie do nowych klientów. Chodzi o osoby, które jeszcze nie wiedzą o marce, ale dzięki jej zaprezentowaniu oraz obecności w mediach, mają okazję się z nią zetknąć. To skuteczny, choć nie jedyny sposób na osiągnięcie lepszych wyników handlowych. Sprzedaż można zwiększyć również dzięki przekonaniu odbiorców, którzy już mieli styczność z firmą, ale nie zdecydowali się na jej ofertę, do wybrania konkretnych produktów lub usług. Tym bardziej, że wysoka rozpoznawalność i renoma marki skłoni do kupienia usług lub produktów firmy nawet po wyższej cenie.

Kreowanie wizerunku przekłada się na poprawę sytuacji finansowej przedsiębiorstwa nie tylko w wyniku zwiększenia sprzedaży. Mowa tu np. o znalezieniu inwestorów. Coraz popularniejszym sposobem na pozyskiwanie środków jest crowdfunding czyli finansowanie społecznościowe.  Proces ten w swoich założeniach wymaga, żeby firma zaprezentowała markę oraz swoje możliwości potencjalnym inwestorom i tym samym zachęciła ich do kupienia akcji.

Dobrym przykładem skutecznego kreowania wizerunku firmy w kontekście crowdfundingu jest sukces Mazurskiej Manufaktury Alkoholi. Realizowane przez nas działania PR przyniosły firmie 2,54 mln zł od ponad 1000 akcjonariuszy. Dzięki pozyskanym środkom mogła otworzyć nowy browar, wypuścić na rynek nowe produkty i z powodzeniem realizować kolejne emisje akcji. Kampania komunikacyjna okazała się takim sukcesem, że nagrodzono ją Brązowym Spinaczem w kategorii PR finansowy i relacje inwestorskie.

ZŁOTE SPINACZE 2020 ROZDANE! GOOD ONE PR Z DWIEMA NAGRODAMI

Firma, która potrafi się dobrze zaprezentować przestaje być anonimowa. Zaznaczenie jej obecności na rynku buduje zaufanie nie tylko końcowych odbiorców produktów lub usług, ale i w oczach innych przedsiębiorstw. Odpowiednie kreowanie wizerunku ułatwia też kontakt z kontrahentami B2B. Firma staje się wiarygodniejsza w oczach potencjalnych partnerów biznesowych, a to z kolei może przełożyć się bezpośrednio na późniejszy wielotorowy rozwój biznesu.

Wizerunek wewnętrzny firmy

Wyżej przytoczone powody dotyczyły wyłącznie kreowania wizerunku firmy na zewnątrz. Istnieje jeszcze pojęcie wizerunku wewnętrznego. Chodzi o sposób, w jaki firmę postrzegają jej pracownicy. Przedsiębiorstwa decydują się na kreowanie wizerunku wewnętrznego firmy, żeby zwiększyć zadowolenie i lojalność swoich pracowników, a także stworzyć wizje przedsiębiorstwa jako miejsca, gdzie warto podjąć pracę. Co więcej pracownik szanujący swoją firmę, to prawdziwy ambasador marki, więc warto poświęcić środki na kreowanie wizerunku firmy w jego oczach.

Czym jest kreowanie wizerunku osobistego?

Kreowanie wizerunku osobistego jest w swoich założeniach zbliżone do kreowania wizerunku firmy. W tym przypadku również chodzi o stworzenie określonego obrazu w oczach innych. Różnicą jest jedynie, że dotyczy to wizerunku osób, zamiast całych firm czy instytucji. Uwaga odbiorców ma się skupić na konkretnej postaci, więc metody dobiera są specjalnie pod ten cel, a przekaz kierowany jest na zaprezentowanie osoby.

W tych sytuacjach sprawdza się pozycjonowanie eksperckie. Osoba, której wizerunek kreuje się jest stawiana w roli specjalisty w danej dziedzinie. Za pomocą komentarzy lub wywiadów podkreśla się wiedzę, zdolności i osiągnięcia konkretnego człowieka.

ARTYKUŁ EKSPERCKI. SPRAWDŹ, CO WARTO WIEDZIEĆ NA JEGO TEMAT

Kreowanie wizerunku osobistego nie wyklucza możliwości kreowania wizerunku firmy. Co więcej: te dwie koncepcje świetnie się uzupełniają. Wizerunek eksperta w konkretnej dziedzinie przekłada się na zwiększenie zaufania do firmy, w której specjalista jest zatrudniony. Z kolei osobie, która w swoim życiu zdobyła doświadczenie w firmach o rynkowej renomie, łatwiej jest pozyskać zaufanie odbiorców i tym samym wypozycjonować się samodzielnie.

Przykładem tej synergii i osoby o jednym z najbardziej charakterystycznych wizerunków w biznesie był Steve Jobs wraz z Apple. Postrzegano go jak wizjonera i rewolucjonistę w technologii, co bezpośrednio przełożyło się na odbiór marki Apple przez konsumentów. Produkty giganta z Cupertino stały się symbolem innowacyjności i reprezentowały najmodniejsze trendy. Z kolei dobrym przykładem na posiadanie rozpoznawalnego wizerunku w Polsce jest Jerzy Owsiak. Jego charakterystyczne, kolorowe ubrania i czerwone oprawki okularów są znane chyba każdemu mieszkańcowi kraju na Wisłą. Uzupełniają obraz altruisty, który poświęca swoje życie na pomoc innym przez organizacje działań Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.

Jak wygląda kreowanie wizerunku medialnego?

Jest wiele sposobów na kreowanie wizerunku medialnego. Profesjonalnie zajmują się tym m.in. agencje PR. Podstawowym warunkiem udanego zaprezentowania firmy, osoby lub marki w świadomości społecznej i mediach jest utrzymywanie stałych i dobrych relacji z dziennikarzami. To oni przez tworzone i publikowane treści mają możliwość kształtowania zdania opinii publicznej.

Kreowanie wizerunku medialnego

Jedną z podstawowych metod dotarcia do mediów jest, obok aranżowania unikatowych tekstów, przygotowanie informacji prasowych. To niedługie materiały, które dziennikarze otrzymują już gotowe do publikacji lub dalszego rozbudowania. Dzięki nim media mogą na bieżąco informować opinię publiczną o wydarzeniach związanych z firmą lub jej produktami. Komunikaty prasowe umieszczane są najczęściej w biurze prasowym firmy oraz są wysyłane przez agencje do wybranych mediów.

KOMUNIKAT PRASOWY – JAK SKONSTRUOWAĆ BOILERPLATE, KONTAKT DLA MEDIÓW I BACKGROUNDER?

Inną metodą na zaprezentowanie się na rynku jest udział w branżowych konferencjach w roli prelegenta. To pozwala zwrócić uwagę środowiska na daną osobę lub markę. Warto też rozważyć start w specjalistycznych i prestiżowych konkursach, które wyłaniają najlepsze marki i fachowców. To właśnie przez takie działania i przez przyjmowanie roli eksperta w mediach buduje się swoją renomę.

Dobrym sposobem na pokazanie firmy jest też zaangażowanie się w akcje CSR. Społeczna odpowiedzialność biznesu to koncepcja, zgodnie z którą firmy i korporacje swoim działaniem angażują się w rozwiązywanie problemów społecznych lub środowiskowych. Wartą wspomnienia akcją CSR jest wsparcie Fundacji Dr Clown przez największego alternatywnego operatora pocztowego. Speedmail za pomocą systemu pocztowego wygenerował na mapie wybranych miast Polski logo Fundacji. Tym samym zwrócił uwagę na jej szlachetnie działania i zachęcił do przekazywania 1 proc. podatku na jej cele.

Innym przykładem działań CSR jest cykliczny udział Good One PR w Szlachetnej Paczce. Do akcji zapraszamy swoich klientów i razem z nimi rokrocznie przygotowujemy pokaźne paczki dla potrzebujących rodzin. W 2020 r. udało się nam wesprzeć mamę z czworgiem dzieci.

Sposoby na kreowanie wizerunku w sieci

Wizytówką każdej firmy w sieci jest strona internetowa. To jej siedziba w cyberprzestrzeni i podstawowe miejsce, skąd potencjalni klienci, kontrahenci lub dziennikarze czerpią wiedzą na temat przedsięwzięcia. Terminem nieodłącznie związanym ze stroną internetową i kreowaniem wizerunku w sieci jest pozycjonowanie. Chodzi o proces optymalizujący wyniki wyszukiwania tak, aby oczekiwana strona pojawiła się wysoko w wynikach pokazywanych przez wyszukiwarkę.

kreowanie wizerunku medialnego

Posiadanie dobrze zrobionej wizytówki w Google jest równie ważne, co własna strona internetowa. To miejsce, gdzie potencjalny klient może poznać podstawowe informacje o firmie takie jak jej adres, godziny otwarcia czy zdjęcie siedziby. To też strona, na której inni użytkownicy wystawiają swoje oceny i tym samym zachęcają lub zniechęcają do skorzystania z usług lub zakupu towarów.

Ruch w intrenecie nie spoczywa jedynie na barkach firmowych stron internetowych i wyszukiwarek. Równie ważne dla kreowania wizerunku w sieci jest właściwe prowadzenie profili w mediach społecznościowych. To prosty i wygodny sposób na zaprezentowanie swojej marki i kontakt z odbiorcami. W tych zadaniach specjalizują się agencje social media. Jedną z ważniejszych zasad przy kreowaniu wizerunku w mediach społecznościowych jest konsekwentne i przemyślane budowanie oraz utrzymywanie społeczności zebranej wokół firmy.

Prowadzenie mediów społecznościowych nie skupia się wyłącznie na Facebooku, Instagramie i Linkedinie. W zależności od branży, w której działa firma, warto zadbać o te, które są szczególnie ważne dla konkretnej gałęzi gospodarki. Dobrym przykładem jest portal Tripadvisor wykorzystywany przez branżę HoReCa.

Zobacz, co profesjonaliści tacy jak Social Lama mogą zaoferować Twojej firmie.

Tworząc strony internetowe lub profile społecznościowe, a potem opracowując treści tam zamieszczane, należy poświęcić uwagę spójnej identyfikacji wizualnej. Odbiorca widząc formę w jakiej podana jest dana treść już powinien wiedzieć, kto odpowiada za wpis lub post. Błędem jest stosowanie w różnych kanałach medialnych innych lub sprzecznych przekazów. Treść i forma wysyłanych komunikatów powinna sobie odpowiadać, bo dzięki temu odbiorcy szybciej zapamiętają i poprawnie zidentyfikują ich twórcę, a całość przekazu zyska na wiarygodności.

Wykreowanie wizerunku to długotrwały proces, który jednak owocuje wieloma korzyściami. Jeśli chcesz powierzyć go profesjonalistom, to skontaktuj się z nami.

KONTAKT