Brainstorm, czyli jak rodzą się najlepsze pomysły

Branża PR wymaga innowacyjności, kreatywności, a także sprawnego wprowadzania pomysłów w życie. Ciężko nie zgodzić się z powiedzeniem „co dwie głowy, to nie jedna”, dlatego w przypadku sytuacji kryzysowych, czy po prostu kiedy potrzebujemy nowych pomysłów, powinniśmy zorganizować burzę mózgów.

Brainstorming jest najskuteczniejszym i zarazem najprostszym sposobem na uzyskanie szeregu pomysłów i rozwiązań. Grupowa wymiana myśli – nawet jeśli te pomysły nie są w pełni przemyślane – może zrodzić lepsze efekty, niż skrupulatnie zaplanowane działania jednej osoby. Jednak zawsze należy pamiętać o kilku podstawowych zasadach, które sprawią, że burza mózgów będzie jeszcze bardziej efektywna.

Przede wszystkim nie można zapomnieć o celu spotkania. W toku dyskusji może okazać się, że rozmowa dotyczy wątków pobocznych i nie prowadzi do rozwiązania głównego problemu. Dobrym sposobem, który pomoże zapobiec takiej sytuacji jest zapisanie celu – dużymi literami – na kartce, która będzie widoczna dla wszystkich. W ten sposób, nawet jeśli temat rozmowy zboczy z obranego kursu, to łatwo będzie z powrotem do niego powrócić. Podobnie możemy zrobić z pomysłami, które podczas burzy mózgów przyjdą nam do głowy – po zapisaniu myśli na kartce, o wiele łatwiej będzie ocenić ich merytoryczność, unikniemy także powielania, a co za tym idzie, także tracenia czasu.

Skoro mowa o czasie, to warto pamiętać o ustaleniu jego limitu. Najlepiej zrobić to na samym początku spotkania, ponieważ nic tak nie motywuje i nie pomaga w generowaniu nowych pomysłów, jak presja czasowa. Ten zabieg pomoże także w utrzymaniu dyskusji przy głównym temacie, dzięki czemu możemy być pewni jeszcze większej gamy kreatywnych rozwiązań.

Chociaż ostatnia zasada może wydać się oczywista, to warto pamiętać o tym, że najlepsze pomysły powstają dzięki spotkaniu różnorodnych osobowości. Nie każdy musi być specjalistą od wszystkiego, ale osoba, która nie jest bezpośrednio związana z danym tematem, może wnieść do rozmów powiew świeżości i zupełnie nowych, nieoczekiwanych pomysłów.

Burza mózgów jest narzędziem przydatnym w każdej branży, a public relations nie jest żadnym wyjątkiem. Przed takim spotkaniem należy otworzyć się na nowe pomysły i pamiętać, że każdy – nawet pozornie najgorszy z nich – może przyczynić się do powstania tego najlepszego.

 

Autor tekstu: Ola