Co czeka branżę PR w 2020 roku? Podsumowanie i prognozy

Początek nowego roku to dobry czas, żeby skupić się na prognozach branżowych, a także zastanowić się nad sukcesami i wyzwaniami ostatnich 12 miesięcy. 

W 2019 roku obserwowaliśmy zmiany wewnętrzne i dalszy proces dojrzewania samej branży PR. Jednym z istotnych wydarzeń w tym kontekście jest nowa formuła i rozwój PSPR, które mają na celu skuteczną integrację naszego środowiska. Warto tu wspomnieć zwłaszcza o reaktywacji Rady Etyki Public Relations, co potwierdza rosnącą świadomość odnośnie czuwania nad standardami etycznymi w naszej branży. Zwiększa się też sam prestiż oraz istota PR-u, o czym świadczy chociażby wprowadzenie tej kategorii do Effie.

Sam PR i zawód PR-owca ewoluuje w kierunku holistycznej, zintegrowanej komunikacji. Tym samym, PR-owiec staje się powoli człowiekiem-orkiestrą o szerokich kompetencjach, zorientowanym nie tylko w swojej „matczynej” dziedzinie, ale i w SEO oraz SEM, komunikacji w mediach społecznościowych czy influencer marketingu. Nie ma przeproś. Zawód PR-owca wymaga ciągłego zdobywania wiedzy, informacji i bycia na bieżąco. I tak, dużym zaskoczeniem, nie tylko dla osób z naszej branży, była wiadomość z ostatniego kwartału mijającego roku, czyli zniknięcie z rynku tytułów prasowych Marquard Media. Pokazuje to, jak bezlitosnymi prawami rządzi się współczesny rynek medialny.

Jeśli chodzi o kanały i narzędzia, w roku 2019 mogliśmy obserwować pierwsze próby komunikacji marek na TikToku. Na tę chwilę dla wielu to wciąż nieznany, egzotyczny ląd, ale kolejne miesiące z pewnością przyniosą zwiększony ruch firm we wspomnianym serwisie. Firmy rozumieją za to coraz lepiej influencer marketing. Kategoria ta rozwija się nadal w bardzo imponującym tempie, a coraz więcej podmiotów zatrudnia osoby, a nawet tworzy całe działy odpowiadające wyłącznie za realizację działań przy współpracy z influencerami. Na szczęście, po pierwszym „zachłyśnięciu się” influencerami i działaniami po omacku widzimy coraz bardziej przemyślane i jakościowe kampanie realizowane przy współpracy z twórcami.  Narzędziem, które w ostatnich miesiącach mocno wypłynęło na powierzchnię, są oczywiście podcasty. Kolejny rok przyniesie na pewno ich dalszy triumf – patrząc na rynki zachodnie, mamy tu jeszcze spore pole do popisu.

Wydarzenia i tematy, o których było głośno w 2019 roku to:

 

 

 

10 lat Good One PR i otwarcie oddziału we Wrocławiu

Podsumowując 2019 rok nie mogę pominąć tematu rozwoju naszej agencji. W ubiegłym roku świętowaliśmy 10-lecie grupy marketingowej Good One, w tym agencji Good One PR. Obecnie nasz zespół to dziesięć ambitnych osób, które realizują się w projektach z zakresu public relations. W minionym roku w strukturach naszej firmy awansowały dwie osoby – Martyna Dziopak objęła stanowisko Account Managera a Ewelina Jaskuła została Senior Account Executive. Obie związane są z naszą firmą od wielu lat, gdzie odpowiadają za projekty z zakresu PR-u korporacyjnego i produktowego.

2019 rok obfitował również w kolejne wygrane przetargi i nawiązanie nowych współprac z takimi markami jak m.in. Ultimo, czyli jedną z największych firm zarządzania wierzytelnościami w Polsce, Ice Dream – obiecującym konceptem opierającym się na idei „self-service ice cream”, producentem odzieży dziecięcej Endo, jednym z największych centrów rozrywki w Warszawie, którym jest Hulakula, stylistą fryzur Piotrem Sierpińskim czy CyberRescue, czyli startupem wyspecjalizowanym w pomocy osobom, które padły ofiarą hakerów.

W tym miejscu warto również wspomnieć o kontraktach, które zostały przedłużone. Kolejny rok z rzędu będziemy realizować działania PR dla POLOmarket, Würth Polska, Funtronic, Bobby Burger, Brześć, Podlaski Fundusz Kapitałowy czy BCAST.

Przechodząc do trzech najciekawszych kampanii i realizacji z ostatnich 12 miesięcy to zacznę od działań prowadzonych na rzecz Mazurskiej Manufaktury Alkoholi. Nieznana szerzej na rynku firma pozyskała – od ponad 1000 nowych akcjonariuszy – finansowanie w wysokości 2,54 mln zł, zajmując tym samym 6. miejsce w historii zbiórek equity crowdfundingowych. Ambasadorem kampanii została Magda Gessler. Za powodzeniem zbiórki stoi m.in. intensywna, angażująca kampania komunikacyjna realizowana przez naszą agencję.

Drugim takim projektem jest Dzień Seniora, zorganizowany wraz z firmą Funtronic dla podopiecznych Domu nad Świdrem oraz zaproszonych gości. W planie wydarzenia m.in. prezentacja ćwiczeń, wykład dietetyka na temat żywienia osób starszych i debata nt. aktywizacji seniorów Polsce, w której udział wzięli: prezes Krajowy Instytut Gospodarki Senioralnej, członek zarządu Funtronic, v-ce przewodniczący zarządu Polskie Stowarzyszenie Pomocy Osobom z Chorobą Alzheimera, prezes Fundacja OPUTW oraz dyr. Domu nad Świdrem. Nie zabrakło także prezentacji produktu naszego Klienta, czyli podłogi interaktywnej do aktywności ruchowej i umysłowej seniorów „Funtronic Senior”.

Trzecią naszą realizacją, która zasługuje na wyróżnienie jest premiera pierwszego wegańskiego burgera w historii sieci Bobby Burger. Launch produktu poprzedziły tzw. ślepe testy, gdzie zaproszeni Klienci dzielili się swoimi opiniami nt. nowego burgera bazującego na „roślinnym mięsie” a ich reakcje zostały uwiecznione na materiale wideo, który po premierze produktu został opublikowany w social mediach Bobby Burger. Przed wprowadzeniem burgera „Power Plant” do wszystkich 45 lokali sieci zorganizowaliśmy również spotkanie prasowe, dzięki czemu informacje o nowości ukazały się nie tylko w mediach ogólnoinformacyjnych, lifestylowych, biznesowych i branżowych o zasięgu ogólnopolskim, ale również w social mediach – na profilach zaproszonych influencerów oraz w grupach tematycznych dotyczących produktów wege i vegan. W efekcie, po wprowadzeniu produktu na rynek liczba burgerów szacowana przez sieć na cały miesiąc została sprzedana już w pierwszym tygodniu, z czego połowa w pierwszy weekend. Burger ten znalazł się również w gronie najlepszych roślinnych debiutów gastronomicznych 2019 roku według plebiscytu RoślinnieJemy.

Rok 2019 to również czas przygotowań do otwarcia wrocławskiego oddziału naszej firmy, które zostało sfinalizowane wraz z początkiem nowego roku. Oddział mieści się w pierwszym pop-upie biurowym we Wrocławiu o nazwie „Pod Ciśnieniem”, który „poprzez przyjazną przestrzeń wyzwala kreatywność”.

 

Ewelina Puławska

Senior Account Manager w Good One PR, gdzie koordynuje prace dla klientów agencji oraz zarządza zespołem konsultantów. W branży PR od prawie 9 lat. Pracowała dla wielu klientów z branż FMCG, retail, consumer&health czy finansowej, a także na rzecz organizacji pozarządowych. Absolwentka wydziału nauk humanistycznych UKSW, Wyższej Szkoły Promocji w Warszawie oraz London School of Public Relations, zakończonej międzynarodowym certyfikatem PR. Od maja 2019 r. członek Polskiego Stowarzyszenia Public Relations, które zrzesza profesjonalistów z branży PR.

 

Martyna Dziopak

PR Account Manager w Good One PR, gdzie pracuje od listopada 2015 roku. Z branżą PR związana od ponad 7 lat. Wcześniej zdobywała doświadczenie w takich agencjach jak Edelman czy Baddog PR, przez ponad 2 lata pracowała również w Polskim Stowarzyszeniu Zarządzania Kadrami, gdzie odpowiadała za działania PR dla Stowarzyszenia oraz jego Członków. Jest absolwentką Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie ukończyła dziennikarstwo i komunikację społeczną ze spec. PR i marketing medialny.

 

Materiał pierwotnie ukazał się na stronie portalmedialny.pl