Wdrażanie koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu w przedsiębiorstwach może jeszcze nie być w Polsce tak popularne, jak za granicą, jednak wszystkie firmy, które decydują się na realizowanie dobrych praktyk CSR są świadome wymiernych korzyści, jakie takie działania za sobą niosą.
Podstawową korzyścią, niezależnie od tego, wobec jakiej grupy interesariuszy realizuje się działania CSR, jest budowanie dobrej reputacji firmy, zarówno w oczach klientów, jak i społeczności lokalnych, pracowników czy mediów. W badaniu przeprowadzonym przez PwC i SMG/KRC dla PARP w marcu 2012 roku[1], firmy miały wskazać trzy najważniejsze korzyści wynikające ze stosowania dobrych praktyk CSR. Aż 74 proc. wskazało na pozytywny wizerunek, co jest dosyć wymownym zobrazowaniem, dlaczego społeczna odpowiedzialność biznesu z roku na rok jest uznawana za coraz bardziej potrzebną w wielu firmach. Dzięki zachowaniom społecznie odpowiedzialnym buduje się zaufanie społeczeństwa do organizacji biznesowych, co z pewnością wpływa na poprawę wizerunku.
Pozostając przy aspekcie wizerunkowym, ważnymi interesariuszami, stanowiącymi fundamentalną grupę każdej dobrze prosperującej firmy, są klienci. Jest mocno prawdopodobne, że dotychczasowi klienci przychylnym okiem patrzą na firmę odpowiedzialną społecznie i są wobec niej bardziej lojalni. Dobre praktyki CSR są jednak przede wszystkim ważnym sygnałem dla potencjalnych kontrahentów, iż dana firma postępuje etycznie, jest zaangażowana społecznie i warto zainicjować z nią współpracę. Zwiększa się też szansa pozyskania nowych inwestorów. Wielu z nich traktuje bowiem wiarygodność społeczną na równi z wiarygodnością finansową.
Autor tekstu: Bartek
[1] PwC i SMG/KRC dla PARP, Ocena stanu wdrażania standardów społecznej odpowiedzialności biznesu wraz z opracowaniem zestawu wskaźników społecznej odpowiedzialności w mikro, małych, średnich i dużych przedsiębiorstwach, [b.m.], 2012.