Dobre praktyki w influencer marketingu. Jak odpowiednio oznaczać lokowanie produktu?

Dobre praktyki w influencer marketingu. Jak odpowiednio oznaczać lokowanie produktu?

Szybki postęp mediów społecznościowych otworzył zupełnie nowe możliwości działań. Konta influencerów, które mogą pochwalić się milionowymi zasięgami i zaangażowaną społecznością, stanowią łakomy kąsek dla wszystkich chcących promować swoją markę lub produkty w sieci, m.in. na takiej platformie jak Facebook, Instagram czy TikTok. Dynamiczny rozwój influencer marketingu niesie za sobą ciągle zmiany, także w aspekcie prawnym dot. odpowiedniego oznaczania współprac. Jak zatem zadbać o dobre praktyki w influencer marketingu? Na co marka powinna zwracać uwagę podczas współpracy z influencerami?

  • Influencer marketing to coraz częściej wykorzystywana forma marketingu
  • Firmy chcące współpracować z influencerami, powinny odpowiednio dobierać partnerów
  • Znani polscy influencerzy mogą zapłacić nawet 50 mln euro kary
  • Każdą reklamę w social media należy odpowiednio oznaczać. Nie ma w tym nic trudnego!

 

Czym jest influencer marketing?

Influencer marketing to forma marketingu opierająca się na działaniach w internecie, a dokładniej w mediach społecznościowych, która jest efektem współpracy pomiędzy influencerem, a marką. Obejmuje ona zazwyczaj lokowanie lub rekomendację danego produktu, usługi czy firmy w formie treści zamieszczonej bezpośrednio na profilach społecznościowych influencera. Działania reklamowe w influencer marketingu odbywają się zazwyczaj w takich serwisach społecznościowych, jak m.in. Instagram, Facebook, YouTube czy TikTok, a udostępnione treści zwykle widoczne są na profilu influencera również po zakończeniu kampanii.

 

Dobre praktyki w influencer marketingu. Jak odpowiednio oznaczać lokowanie produktu?

 

W działaniach influencer marketingu komunikacja przyjmuje bezpośredni charakter, gdzie influencer staje się pośrednikiem pomiędzy marką, a odbiorcą. Właśnie dlatego ważne jest, żeby firmy planujące nawiązanie współpracy z influencerami, w doborze partnera sugerowały się nie tylko jego popularnością. Oczywiście statystyki, duże zasięgi i liczba obserwujących są ważne! Nie są jednak jedynym czynnikiem, który należy brać pod uwagę. Chcąc precyzyjnie dotrzeć do odpowiedniego odbiorcy, należy mieć na uwadze, jaka jest grupa docelowa i profil widzów danego influencera. W określeniu tych danych niezwykle przydatne może okazać się doświadczenie i know-how agencji współpracującej na co dzień z influencerami. Zwłaszcza, że w doborze odpowiedniego influencera, warto zadbać także o jego autentyczność i wiarygodność, zaangażowanie odbiorców oraz ciekawe treści wywołujące duże zainteresowanie.

Sprawdź, jak w odpowiedni sposób dobrany ambasador marki pomoże w rozwoju twojego biznesu!

Głośne postępowanie UOKiK – czy to koniec samowolki w influencer marketingu?

O influencer marketingu, a ściślej mówiąc o praktykach i zasadach, jakimi powinna kierować się każda osoba zamieszczająca reklamy na swoim Facebooku czy Instagramie, stało się głośno dzięki Urzędowi Ochrony Konkurencji i Konsumentów pod koniec września 2021 r. Właśnie wtedy, swoje zaangażowanie w sprawę zadeklarował prezes UOKiK Tomasz Chróstny, który wszczął postępowanie wyjaśniające, którego celem było zbadanie rynku influencer marketingu, a także opracowanie jasnych wytycznych dla osób, które wykorzystując swoje kanały komunikacji, prezentują produkty w formie odpłatnej reklamy.
Zdaniem prezesa UOKiK, sytuacja, w której influencer otrzymał za swój wpis wynagrodzenie, ale sprawia wrażenie, że dzieli się w internecie prywatną opinią, jest zwyczajnie nieuczciwa. W związku z tym każda odpłatna promocja produktu lub usługi bez wyraźnego oznaczenia, że chodzi o reklamę, może naruszać zakaz kryptoreklamy, a co za tym idzie stanowić nieuczciwą praktykę rynkową.

 

ABC każdego influencera, czyli jak poprawnie oznaczać treści sponsorowane w mediach społecznościowych?

 

Z przeprowadzonego przez UOKiK wstępnego rozeznania wynika, że duża ilość treści reklamowych udostępnianych na profilach influencerów w takich serwisach social media jak Facebook, Youtube czy nawet LinkedIn, nie są w ogóle oznaczane jako płatne kampanie. Część z nich natomiast oznaczana jest nieprawidłowo – np. poprzez hashtag #ad, co w przekonaniu UOKiK jest rozwiązaniem niewystarczającym i niezrozumiałym dla wielu polskich użytkowników internetu, co za tym idzie: taka kampania może być postrzegana jako niezgodna z prawem.

Influencerzy zapłacą nawet 50 milionów kary?

Czy topowi polscy influencerzy przez lata oszukiwali swoich odbiorców, a dziś mogą liczyć na wielomilionowe kary? Wiele na to wskazuje! Wszystko przez brak chęci współpracy z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Co prawda, urząd zapowiadał, że nie planuje karania influencerów, którzy do tej pory nieprawidłowo oznaczali płatne współprace, a chce jedynie sprawdzić mechanizmy influencer marketingu funkcjonujące do tej pory. Okazuje się jednak, że część influencerów – również ci z milionami obserwujących, tacy jak Julia Kuczyńska (Maffashion), Marek Kruszel (Kruszwil), Marlena Sojka (Marley) czy Marcin Dubiel wciąż nie odpowiedzieli na wiadomości, nie wysłali wymaganych dokumentów lub w ogóle nie odebrali korespondencji od UOKiK . Takie zachowanie postrzegane jest jako brak współpracy, w związku z czym wszczęto już postępowania w sprawie nałożenia kary wobec wymienionych osób. Okazuje się, że za brak informacji ze strony influencera, może grozić kara nawet do 50 mln euro.
Jak widać, na liście podanej przez UOKiK znajdują się jedynie twórcy internetowi. Brakuje tradycyjnych celebrytów dobrze znanych z telewizyjnego bądź kinowego ekranu. Biorąc jednak pod uwagę to, że takie osoby z roku na roku są coraz bardziej aktywne w mediach społecznościowych, a wiele marek chce z nimi współpracować, możemy spodziewać się, że również oni prędzej czy później trafią pod lupę UOKiK.

ABC każdego influencera, czyli jak poprawnie oznaczać treści sponsorowane w mediach społecznościowych?

Obecne regulacje stanowią, że promocja produktów lub usług bez wyraźnego oznaczenia faktu, iż jest to reklama, narusza zakaz kryptoreklamy, co za tym idzie, jest niedozwolona. Co ważne, mowa tu zarówno o działaniach odpłatnych, jak i barterowych. W związku z tym każda firma – zwłaszcza niekorzystająca z usług agencji doświadczonej w influencer marketingu – musi zwracać szczególną uwagę na to, czy jej produkty są odpowiednio oznaczane na profilach influencerów.

 

Instagram i Facebook

 

Co prawda, polskie prawo nie określa jeszcze dokładnego zakresu obowiązków w kontekście danej platformy social media. Fakt ten jednak nie zwalnia influencerów z obowiązku oznaczania każdej współpracy. Na szczęście, wszystkie globalne media społecznościowe proponują szereg rozwiązań pozwalających na możliwie przejrzyste i transparentne oznaczanie płatnych kampanii.

Zadbaj o social media swojej firmy! Sprawdź ofertę Social Lama

Instagram i Facebook

Zacznijmy od platform “ze stajni” Marka Zuckerberga, czyli Instagrama oraz Facebooka. Jak poprawnie oznaczać na nich lokowanie? Przede wszystkim, każdy post o charakterze reklamowym powinien nie pozostawiać żadnej wątpliwości, że mamy do czynienia z reklamą. Najlepszym sposobem na to jest wyraźnie opatrzony każdej aktywności hasłem „Sponsorowane”. Na Instagramie, każdy influencer ma możliwość dodania takiej informacji jeszcze przed udostępnieniem – wówczas oznaczenie znajduje się bezpośrednio pod nazwą użytkownika. Co więcej, influencerzy mają możliwość dodania również informacji o tym, która dokładnie marka ulokowana jest we wpisie. Wówczas pod nazwą użytkownika znajduje się adnotacja „Sponsor: nazwa danej marki”.

Bardzo podobne oznaczenie proponuje Facebook – wówczas każdy wpis reklamowy opatrzony jest frazą „Post sponsorowany”. Warto pamiętać także o tym, że dodanie frazy „Sponsorowane” możliwe i konieczne jest również w przypadku działań promocyjnych na Instastories oraz Facebook Stories. Dla jeszcze większej klarowności kampanii reklamowej każdy opis posta sponsorowanego lub stories można opatrzyć odpowiednimi, zrozumiałymi dla każdego użytkownika, hashtagami – #reklama, #współpraca, #nazwa promowanej marki – przy czym pierwszy z hashtagów jest najbardziej konkretnym i właściwym wskazaniem. Innym sposobem jest również oznaczenie promowanych firm w opisie posta lub na stories. Stosując się do tych zasad, każdy influencer ma absolutną pewność, że zrobił wszystko, aby przebieg akcji reklamowej był jak najbardziej widoczny i transparentny.

Film również wymaga oznaczeń

O podobnym mechanizmie możemy mówić w przypadku treści sponsorowanych na popularnym serwisie YouTube. Każdy film, w którym promowany jest produkt, marka lub usługa może i powinien być odpowiednio oznaczony jeszcze przed jego publikacją. Dzięki takiemu zabiegowi, przez pierwsze kilka sekund filmu, w jego lewym górnym rogu pojawia się fraza „Zawiera płatną promocję”, co jest jasną informacją dla każdego konsumenta. Każdy youtuber powinien zadbać również o to, żeby w opisie filmu znalazła się jasna informacja o tym, że film zawiera lokowanie produktów danej marki lub powstał we współpracy z daną marką.

TikTok niestety pozostaje w tyle

Nieco inaczej sprawa wygląda w przypadku TikToka. Póki co, nie ma możliwości bezpośredniego oznaczenia treści jako „TikTok sponsorowany” lub „reklama”. Jedyne co influencer może i powinien zrobić, to przez udostępnieniem filmu, zaznaczenie go jako „treści markowe”. Wówczas planowany do publikacji TikTok automatycznie zostaje opatrzony hashtagiem #ad. Jak wiadomo, taka informacja jest niewystarczająca i może być niezrozumiała dla wszystkich, w związku z czym hashtagi #reklama oraz #współpraca, powinny zostać dodane ręcznie przez influencera.

Chcesz nauczyć się korzystania z TikToka? Poznaj ofertę szkoleń!

Influencer marketing, czyli krótko mówiąc, współpraca z influencerami może mieć niebagatelny wpływ na daną kampanię, jej finalny sukces oraz zwiększenie świadomości marki. Dobierając do współpracy influencerów, warto pamiętać o tym, żeby były to osoby stawiające na jakościową, dobrą komunikację, wzbudzające zaufanie oraz poprawnie oznaczające wszelkie współprace reklamowe. Tylko wówczas, współpraca przyniesie korzyści obu stronom.

Chcesz dotrzeć z informacją na temat twojego produktu do nowych odbiorców?

Szukasz agencji doświadczonej w zakresie współpracy z influencerami? Sprawdź naszą ofertę!

WYPEŁNIJ

FORMULARZ