Promocja produktów i usług z branży motoryzacyjnej stanowi spore wyzwanie dla działów PR. Branża, na pierwszy rzut oka kojarzy się z trudnym technicznie językiem. Jednak działania PR w tej branży – jak w każdej innej – są nieodłącznym elementem strategii komunikacji i budowania wizerunku danej firmy. Chcąc prowadzić skuteczną komunikację warto postawić nie tylko na materiały prasowe i ich styl pisania. Do dyspozycji mamy pełen wachlarz działań, jak m.in. testy redakcyjne, wywiady czy raport dotyczący zachowań konsumenckich. Dobór tych odpowiednich pozwala na efektywną realizację założeń komunikacji produktowej, korporacyjnej czy eksperckiej.
– W działaniach PR w branży motoryzacyjnej warto nie ograniczać się tylko do materiałów prasowych czy reklamy. Trzeba działać szeroko
– Za każdym produktem z rynku motoryzacyjnego stoi jakaś historia. PR pozwala ją wykorzystać i opowiedzieć
– Dobre relacje z kluczowymi dziennikarzami i influencerami pozwalają na pozyskanie autentycznych recenzji i opinii
– W działaniach PR w branży motoryzacyjnej sztuką jest trafić do osób nie tylko
zainteresowanych motoryzacją, ale i potencjalnych użytkowników
Agencja Good One PR zajmująca się prowadzeniem działań w obszarze strategicznego public relations oraz wspieraniem klientów na każdym etapie rozwoju ich marki, posiada duże doświadczenie w prowadzeniu kampanii PR w branży motoryzacyjnej. Jednym z przykładów prowadzonych projektów dla firm automotive są działania dla FroGum, czyli polskiego producenta dywaników samochodowych oraz wkładek do bagażnika. Firma, zwracając się do agencji PR, chciała zrealizować konkretne cele, wśród których znalazły się m.in. zbudowanie świadomości biznesu, marek i produktów wyróżniających się na tle konkurencji, a także zbudowanie potrzeby posiadania dywaników i wkładek do bagażnika w segmentu premium. Mimo, że marka obecna jest na rynku od ponad 30 lat, to nie była znana szerzej medialnie, w związku z tym pracownicy PR startowali od bardzo niewielkiej rozpoznawalności.
W czasie projektu trwającego 14 miesięcy, pracownicy PR oraz ich owocna współpraca i kontakt z klientem zaprocentowały świetnymi wynikami przekładającymi się na sprzedaż. Działania PR przełożyły się na ponad 300 publikacji, ponad 4,5 mln dotarcia i więcej niż 2,2 mln złotych ekwiwalentu reklamowego (AVE). Odpowiednio prowadzony PR w branży
motoryzacyjnej ma moc!
PR opowiada historię biznesu, czyli efektywna komunikacja korporacyjna
Podstawą opracowanej przez Good One PR strategii PR podczas współpracy z marką FroGum była komunikacja korporacyjna. Agencja wydobyła potencjał z historii powstania biznesu. Opracowała materiały prasowe, w których w interesujący sposób, korzystając ze storytellingu przedstawiła początki firmy, sylwetki założycieli, bieżące aktywności oraz plany rozwoju. Dzięki temu, biznes uzyskał swoją „ludzką twarz” i pokazał, że stoją za nim eksperci, a jednocześnie pasjonaci, którzy stali się głosem marki w mediach. Zwłaszcza, że jest ona naprawdę ciekawa i pasjonująca. Firma została założona w 1987 roku jako PRL-owski zakład rzemieślniczy, produkując części i akcesoria do Żuka czy Malucha, a dziś tworzy akcesoria do
topowych modeli aut – także tych luksusowych.
Dobre relacje PR-owca z redakcjami w połączeniu z przygotowaniem właściwych materiałów prasowych i bieżącym kontaktem z mediami zaowocowały zasięgowymi publikacjami. Wśród tytułów biznesowych, w których agencja Good One PR zaaranżowała publikacje na temat marki FroGum, znalazły się m.in. Forbes, Puls Biznesu, Rzeczpospolita, Spider’s Web czy Biznes Interia.
Komunikacja produktowa i wysyłki do dziennikarzy
Grupa docelowa działań PR dla marki FroGum to nie tylko mężczyźni posiadający auto i fani motoryzacji. Działania skierowane były do dużo szerszego grona, w którym znaleźli się także m.in. rodzice, kierowcy ciężarówek, posiadacze zwierząt czy osoby aktywne. Dlatego agencja postawiła na dywersyfikację komunikacji, dzięki której docierała do mediów z różniej kategorii: od motoryzacji, mediów ogólnoinformacyjnych po media kobiece.
Jednym z efektywnych narzędzi stosowanych przez specjalistów PR były unikalne materiały produktowe wykorzystywane do promowania i informowania o produkcie, zwiększania o nim świadomości oraz budowania jego wizerunku. W tego typu materiałach nie brakuje także wskazania unikalnych cech i zalet produktu, aby wyróżnić go na tle konkurencji i przyciągnąć uwagę potencjalnych odbiorców. W ramach prowadzonej komunikacji produktowej, docieraliśmy do takich tytułów jak m.in.: Auto Świat, Przyjaciółka, Na Żywo, moto.infor.pl, motofakty.pl, autoexpert.pl, auto.dziennik.pl, se.pl, topagrar.pl czy Autonaprawa. Produkty obecne były także w telewizji – na kanale TVN Turbo, który dociera do osób zainteresowanych i pasjonujących się motoryzacją.
Agencja postawiła także na testy redakcyjne, które w efektywny sposób przyczyniły się do zbudowania relacji z kluczowymi dziennikarzami. Media miały możliwość przetestowania dywaników i poznania bezpośrednio ich właściwości oraz wyrobienia na ich temat własnej opinii. W ramach współpracy redakcyjnej pozyskano wiarygodne i wartościowe recenzje. Co ważne – to właśnie autentyczne opinie są cenne dla potencjalnych klientów, którzy szukają niezależnych i rzetelnych informacji przed podjęciem decyzji o zakupie. Tego typu treści są także częściej czytane i dużo wiarygodniejsze niż reklama.
Komunikacja ekspercka i badania społeczne
Jedną z form komunikacji wykorzystywanych podczas działań PR w branży motoryzacyjnej była komunikacja ekspercka. W jej ramach prowadziliśmy komunikację opartą na technicznych szczegółach i poradach, przekazywaliśmy wiedzę specjalistyczną czy opinie profesjonalistów marki. W ramach prowadzonej komunikacji eksperckiej, FroGum obecne było w takich tytułach jak, m.in. onet.pl, auto.wprost.pl, motofakty.pl, moto.infor.pl, motofocus.pl, Autonaprawa, Nowoczesny Warsztat czy tytuły grupy Polska Press.
Wykorzystując doświadczenie i znajomość oczekiwań mediów, agencja zrealizowała także badanie opinii publicznej poświęcone temu, w jaki sposób Polacy dbają o wnętrze swoich samochodów. Opracowano temat oraz pytania, których celem było zrozumienie preferencji i zachowań konsumentów w kontekście pielęgnacji i utrzymania czystości w pojazdach osobowych. W oparciu o uzyskane dane, ekspert marki FroGum został zaproszony do skomentowania wyników raportu, w którym znalazła się także informacja nt. popularności dywaników samochodowych z tworzywa TPE. Aktywne działania w mediach zaowocowały szeregiem dodatkowych publikacji w zasięgowych mediach.
Przygotowany materiał prasowy wraz z wynikami badań oraz komentarzem eksperckim FroGum został opublikowany w takich tytułach jak m.in. auto.wprost.pl, motofakty.pl, moto.infor.pl czy warsztat.pl.
Podsumowanie
Podsumowując, kompleksowe podejście agencji Good One PR do działań w branży motoryzacyjnej, opartych na właściwie zbudowanej strategii, wykorzystującej różnorodne narzędzia komunikacyjne, stanowi klucz do sukcesu w osiąganiu znaczących wyników. Od historii biznesowej i komunikacji korporacyjnej, przez podejmowanie skutecznych działań produktowych i wysyłek do dziennikarzy, aż po pozycjonowanie ekspertów i badania społeczne. Wszystkie te elementy tworzą spójny obraz efektywnej strategii PR, która przekłada się na realne korzyści dla marki.
Przykład współpracy z FroGum pokazuje, że produkty, które na pierwszy rzut oka nie wydają się czymś ciekawym do promowania – jak właśnie dywaniki samochodowe – mogą być obecne w przestrzeni medialnej. To dowód na to, że w branży motoryzacyjnej nie tylko wielkie marki, ale też mniejsze przedsiębiorstwa mogą osiągnąć sukces, wykorzystując strategiczne public relations do budowania swojego wizerunku i pozycji na rynku.