PR wewnętrzny, czyli jak budować dobre relacje w zespole i skutecznie komunikować się z pracownikami?

PR wewnętrzny, czyli jak budować dobre relacje w zespole

Działania podejmowane w ramach public relations dzieli się na PR wewnętrzny i PR zewnętrzny. O ile firmy zazwyczaj skupiają się na tym drugim, budując pozytywny wizerunek produktów czy usług w oczach klientów, to właśnie komunikacja wewnętrzna ma ogromny wpływ na sukces organizacji. Zgrany zespół oraz zadowoleni i dobrze poinformowani pracownicy są nie tylko bardziej zaangażowani w pracę i osiągają lepsze wyniki, ale stają się też naturalnymi ambasadorami przedsiębiorstwa. Od czego zacząć? 

 

Zastanawiasz się czym jest public relations? Kliknij w link, a dowiesz się na czym polega PR i jakie korzyści może przynieść Twojej firmie! 

 

W tym artykule przeczytasz: 

  • do kogo skierowana jest komunikacja wewnętrzna?
  • jakie korzyści przynosi PR wewnętrzny?
  • jakie są zasady internal PR?
  • jakie narzędzia i działania wykorzystuje PR wewnętrzny?
  • jak wygląda komunikacja wewnętrzna w praktyce na przykładach?
  • co tracą firmy, które nie korzystają z PR-u wewnętrznego?

 

Wewnętrzny PR – co to jest?

 

PR wewnętrzny to działania komunikacyjne przedsiębiorstwa ukierunkowane na osoby w nim zatrudnione. Ich celem jest m.in. budowanie dobrych relacji wśród pracowników, co finalnie przekłada się nie tylko na ich większe zaangażowanie, ale też pozytywny wizerunek firmy. Skuteczna komunikacja wewnętrzna sprawia, że pracownicy są bardziej zmotywowani do pracy, dzięki czemu sprawniej realizują powierzone im zadania i cele.

 

Zadowolony pracownik jest najlepszym i najbardziej wiarygodnym ambasadorem działalności, ale nie należy pomijać też grupy byłych pracowników. Nie od dziś wiadomo, że swoją opinią o pracodawcy dzielą się z rodziną czy znajomymi. Wśród nich mogą znajdować się potencjalni klienci czy przyszli pracownicy! Właśnie dlatego organizacje powinny zadbać o to, aby doświadczenia zatrudnionych – aktualnie lub w przeszłości – były pozytywne. Wśród czynników wpływających na polecenie miejsca pracy, 58% badanych wskazało atmosferę w organizacji, a 50% zwróciło uwagę na pozytywne relacje z przełożonymi. Firmy z dobrym PR-em wewnętrznym mają mniejszy problem ze zatrudnieniem nowych osób, co okazuje się sporym wyzwaniem aż dla 81% przedsiębiorstw.

 

Zasady wewnętrznego public relations

 

Przed omówieniem konkretnych narzędzi wewnętrznego PR, dobrze jest zapoznać się z jego kluczowymi zasadami. Główną z nich jest pierwszeństwo i nadrzędność komunikacji wewnętrznej względem komunikacji zewnętrznej. Zanim wyjdziemy z komunikatem czy działaniami do mediów lub innych odbiorców spoza organizacji, najpierw powinniśmy poinformować o tym pracowników. Dzięki temu wzrasta zaufanie do pracodawcy, a w przypadku sytuacji kryzysowych mamy większy wpływ na to, jakie informacje dotrą do dziennikarzy.

 

Równie ważną regułą jest prawdziwość przekazów – zarówno tych pozytywnych, jak i negatywnych. Jeśli odnosimy sukcesy – warto podzielić się taką informacją z pracownikami, ale gdy sytuacja nie wygląda najlepiej, również powinniśmy poinformować o tym zatrudnione osoby. Pomaga to budować poczucie solidarności i odpowiedzialności za losy firmy. Autentyczność wewnętrznego PR opiera się także na jednoznaczności, jasności i zrozumiałości przekazów – tak, aby mogły dotrzeć do każdego i być odebrane przez wszystkich w ten sam sposób.

 

Narzędzia internal PR – spotkania informacyjne i co jeszcze?

 

Wewnętrzny PR dysponuje szerokim wachlarzem rozwiązań, z których przedsiębiorstwo może skorzystać. Niektóre z nich, jak tablice ogłoszeń, skrzynki pomysłów czy spotkania informacyjne nie wymagają zbyt wielkiego wysiłku ze strony organizacji, a mogą przyczynić się do zwiększania zaufania pracowników i ich lepszego poinformowania. Do klasycznych narzędzi internal PR stosowanych w tym celu można zaliczyć też plakaty, broszury czy biuletyny i gazetki pracownicze. Firmy w sprawnej komunikacji wewnętrznej wykorzystują również mailingi pracownicze oraz newslettery, które są doskonałym sposobem na regularne przekazywanie najważniejszych wiadomości. Kanałem informacyjnym mogą być też media społecznościowe, a do tworzenia na nie treści można zaangażować osoby z różnych działów, co będzie dodatkową integracją pomiędzy zespołami.

 

 

Dobrze poinformowany pracownik to połowa sukcesu, ale nie można pomijać działań służących budowaniu więzi pomiędzy zespołem i przełożonymi. Najlepiej sprawdzają się do tego wszelakie wyjazdy integracyjne, eventy wewnętrzne czy wspólne szkolenia. W trakcie takich okazji, warto zadbać o kreatywne zajęcia, które zmobilizują osoby zatrudnione do pracy zespołowej, a organizując pikniki czy imprezy pracownicze dobrze jest zaprosić na nie rodziny pracowników. Wspólne, miłe spędzanie czasu poza godzinami pracy czy biurem pozwala na lepsze poznanie i nawiązanie bliższych relacji, co skutkuje większym przywiązaniem do organizacji.

 

Zadaniem wewnętrznego PR jest także zwiększanie zaangażowania pracowników już od pierwszego dnia pracy, w czym pomocny będzie onboarding. To działania mające wdrożyć nową osobę do pracy, zapoznać ją z funkcjonowaniem firmy, misją, najważniejszymi informacjami na jej temat oraz zasadami, które panują w danej organizacji. Samo przedstawienie nowego pracownika wszystkim zespołom nie wystarczy, choć niektóre przedsiębiorstwa nie decydują się nawet na taki krok, co jest ogromnym błędem.

 

Wewnętrzny PR w praktyce – przykłady

 

PR wewnętrzny tak naprawdę poprawia wizerunek firmy nie tylko w oczach pracowników – organizacje mogą wychodzić z komunikacją na temat podejmowanych przez nie działań na zewnątrz. To właśnie z mediów możemy dowiedzieć się, że pracownicy sklepu internetowego Bee.pl z okazji 3. urodzin marki zasiali łąkę kwietną i pomalowali ule na dachu siedziby firmy, a zespół księgarni online TaniaKsiazka.pl wystartował w zawodach Białystok Biega. Przykładów jest jednak więcej. Wedel świętuje cyklicznie jubileusze stażu pracy pracowników, Orbis organizuje Dzień Dziecka dla rodzin zatrudnionych osób, a Coca Cola zaangażowała współpracowników do wspólnego zaprojektowania nowego biura. Należy pamiętać, że głównym celem tych działań jest budowanie relacji w przedsiębiorstwie, ale nie oznacza to, że nie można się nimi pochwalić szerszej grupie odbiorców.

 

 

Podsumowanie 

  • PR wewnętrzny to działania polegające na budowaniu pozytywnych relacji na różnych szczeblach – zarówno wśród współpracowników, ich przełożonych, jak i pomiędzy członkami zarządu.
  • Pracownicy muszą czuć, że są częścią organizacji, dlatego prowadząc wewnętrzny PR warto postawić na skuteczne działania, które pozwolą przedstawiać im własne
    pomysły i integrować zespół.
  • Narzędzia PR stosowane w praktyce to m.in. tablice informacyjne, skrzynki pomysłów, newslettery, imprezy integracyjne czy onboarding nowych pracowników.
  • Zadowoleni pracownicy są naturalnymi ambasadorami organizacji, a ich opinia może mieć ogromny wpływ na przyszłych zatrudnionych.
  • Brak dbałości o dobrą komunikację wewnątrz organizacji może odbić się na wizerunku firmy – nie tylko w oczach pracowników, ale też klientów.
  • Źle prowadzony PR wewnętrzny lub jego brak to małe zadowolenie pracowników, które przekłada się na ich gorsze zaangażowanie, mniejsze przywiązanie do firmy i większą rotację.

 

Działania komunikacyjne skierowane do pracowników organizacji mają duże znaczenie dla jej funkcjonowania i realizacji celów. Prowadząc firmę warto zainteresować się wewnętrznym PR – jeśli zastanawiasz się jak poprawić relacje w zespole i zaangażować pracowników skontaktuj się z nami!

 

_____
1 Raport „Szczęście w pracy Polaków 2022”
2 https://www.prawo.pl/kadry/jakich-pracodawcow-wybieraja-polacy,517269.html

FILL IN

FORM