Etyka w działaniach public relations

Według definicji etyka to ogół norm moralnych uznawanych w pewnym czasie przez jakąś zbiorowość społeczną jako punkt odniesienia dla oceny i regulacji postępowania w celu integracji grupy wokół pewnych wartości[1]. Kodeks działań etycznych jest zbiorem zasad i reguł, których powinniśmy przestrzegać ze względu na wykonywany przez nas zawód. Jakimi zasadami wobec tego powinniśmy się kierować?

W Polsce dwie instytucje opracowały Kodeks Działań Etycznych Public Relations, są to: Związek Firm Public Relations oraz Polskie Stowarzyszenie Public Relations. Podstawą do utworzenia Kodeksu Działań Etycznych Public Relations jest Karta Sztokholmska ICCO. Jest to deklaracja Międzynarodowego Stowarzyszenia Konsultantów ds. Komunikacji, w której możemy przeczytać: „Firmy public relations to profesjonalne agencje świadczące usługi doradcze, pomagające klientom wpływać na opinie, postawy i zachowania adresatów tych działań. Wpływ ten pociąga za sobą przyjmowanie na siebie odpowiedzialności za podejmowane działania wobec naszych klientów, naszych pracowników, naszej profesji i całego społeczeństwa”.

Według Kodeksu Dobrych Zasad ZFPR oraz Kodeksu Etyki PSPR :

 

Wskazane powyżej zasady, są najistotniejszymi regułami, których powinien przestrzegać każdy PR-owiec, aby móc powiedzieć, że wykonuje swój zawód rzetelnie i uczciwie.

 

Autor tekstu: Asia

Źródła teksu: Karta Sztokholmska ICCO, Kodeks Dobrych Zasad ZFPR oraz Kodeks Etyki PSPR

[1] Encyklopedia PWN, http://encyklopedia.pwn.pl/haslo/etyka;3898956.html