Jak budować relacje z mediami? Poznaj 5 praktycznych wskazówek, dzięki którym Twoja marka będzie obecna w mediach

relacja z mediami

Praca PR-owca wiąże się z nieustannym komunikowaniem się z otoczeniem w celu budowania założonego wizerunku organizacji oraz poparcia dla niej. Wspomniane otoczenie tworzą m.in.: pracownicy firmy, ich rodziny, partnerzy handlowi, klienci, społeczność lokalna, konkurencja, organy i urzędy kontrolne czy stowarzyszenia branżowe. W tej grupie znajdują się także media – niezwykle ważne ogniwo działań PR.

  • Dobra baza kontaktów jest źródłem sukcesu
  • Działania PR to nie masowa wysyłka newslettera
  • Obecność marki w mediach możliwa jest nie tylko w formie reklamy
  • Dobre relacje wymagają inwestycji czasu
  • Każdego PR-owca obowiązuje kodeks etyczny

 

Media relations jest jednym z podstawowych narzędzi PR. Oznacza budowanie i podtrzymywanie dobrych kontaktów organizacji lub firmy z mediami. W działaniach media relations niezwykle ważne jest, aby relacja była korzystna dla obu stron, dzięki czemu możliwe jest prowadzenie określonej komunikacji danej organizacji z otoczeniem. Jak nawiązać i podtrzymywać dobre relacje z mediami? Jaki jest klucz do skutecznego media relations? Oto 5 praktycznych wskazówek!

 

budowa relacji z mediami

 

Solidny research i odpowiednie bazy mediów

Kluczową rolę w wielu branżach pełni odpowiedni, rzetelny research. Jest on wyjątkowo ważny także w przypadku pracy PR-owca. Chęć nawiązania, a następnie podtrzymania odpowiednich kontaktów z mediami wymaga wysokiej znajomości rynku medialnego. Dopiero znając tytuły i charakterystykę portali, prasy, stacji czy programów telewizyjnych i radiowych, możemy przygotować odpowiednie, dedykowane dla danego projektu bazy mediów. Co niezwykle ważne, w researchu i budowaniu baz nie skupiajmy się wyłącznie na tytułach, adresach i telefonach redakcji. Dużo efektywniejszy jest kontakt do konkretnego dziennikarza specjalizującego się w danym zagadnieniu, który akurat znajduje się na naszym tapecie. W kontekście tworzenia baz mediów oraz kontaktu z mediami kluczową rolę odgrywają również skomplikowane zasady RODO, przy których procentuje nie tylko wiedza, ale także doświadczenie.

Wysoka jakość, wartość i przydatność informacji

Materiał prasowy przedstawiający najważniejsze informacje dot. firmy czy organizacji jest jednym z podstawowych narzędzi działań PR. Tego typu materiały – w zależności od charakterystyki – są zwykle dystrybuowane do szerszego grona wybranych dziennikarzy, dla których podejmowana tematyka może być interesująca pod kątem pracy redakcyjnej. Mając na celu nie tylko pozyskanie publikacji, ale także podtrzymanie odpowiednich relacji z dziennikarzami, musimy zadbać o to, żeby każda informacja, której jesteśmy autorem i adresatem powinna stać na najwyższym poziomie. Materiał prasowy powinien być nie tylko ciekawy i wartościowy, ale również przydatny i wyróżniający się. Dziennikarze otrzymują prawdopodobnie dziesiątki materiałów prasowych każdego dnia, w związku z czym wyróżnić się nie jest łatwo. Warto pamiętać o tym, że informacja, która może być bardzo ważna z perspektywy firmy czy organizacji, nie musi być cenna dla dziennikarza. Reasumując, informacji prasowej nie możemy traktować jako newsletter. Wówczas możemy mieć pewność, że dziennikarz potraktuje ją jako spam. Wrażliwość komunikacyjna oraz umiejętność tworzenia odpowiednich treści pełni kluczową rolę.

 

marka obecna w mediach

 

Odpowiednie, odpowiedzialne i selektywne dobieranie odbiorców działań

Nikt nie lubi tracić czasu, prawda? Ta zasada powinna towarzyszyć w momencie, gdy zastanawiamy się, do których grup mediów skierować informację prasową. W końcu nie ma nic gorszego niż zaśmiecanie skrzynki mailowej dziennikarza tematem, który kompletnie nie leży w kręgu jego zainteresowań. Ten proces powinniśmy rozpocząć od rzetelnego zaplanowania targetu, czyli grupy docelowej naszego komunikatu. Wówczas na tej podstawie dobieramy odpowiednie grupy mediów. To do jakich tytułów chcemy trafić nie zależy jedynie od tematyki, ale także charakteru. Liczy się bowiem nie tylko to, czy materiał jest branżową informacją nt. rozwoju przedsiębiorstwa czy lifestylowym poradnikiem. Kluczowe jest także to, jakim językiem został napisany. Warto pamiętać o tym, że trafienie z daną informacją najpierw do odpowiednich grup dziennikarzy, a następnie do klienta w grupie docelowej nie będzie możliwe bez zrealizowania pierwszego punktu, jakim jest rzetelny research i przygotowanie baz mediów.

Utrzymanie partnerskich relacji

Wiele definicji media relations jasno wskazuje na niezwykle ważną zasadę – jest ona uwydatniona m.in. w wyjaśnieniu zaproponowanym przez Jerzego Olędzkiego. Autorytet uważa, że „głównym założeniem relacji na linii rzecznik prasowy – dziennikarz jest obustronna korzyść: dla rzecznika wzmianka prasowa o instytucji, którą reprezentuje, dla dziennikarza gotowy do publikacji materiał”. Nie jest tajemnicą, że dziennikarze w większości są doskonale świadomi tego, jak wygląda praca PR-owca, z którym tak w zasadzie funkcjonują w jednej przestrzeni. Właśnie dlatego, warto dążyć do relacji partnerskich opartych za zasadzie win-win, z której obie strony relacji czerpią korzyści. Dziennikarz, który uzyskuje wartościowy, atrakcyjny temat, nierzadko na wyłączność oraz PR-owiec, który w ten sposób pozyskuje jakościową publikację dla swojego klienta. Niezmiennie pamiętajmy o tym, że nie będzie to możliwe w momencie, gdy nie poświęcimy na to odpowiedniej ilości czasu – w tym na przygotowanie wartościowych materiałów oraz kontakt z dziennikarzami.

Etyka i profesjonalizm – bez tego ani rusz

I na koniec, każdy PR-owiec zobowiązany jest do przestrzegania istniejących w branży kodeksów etyki public relations. Nie ma możliwości nawiązania trwałych relacji z mediami bez dobrej znajomości i poszanowania takich dokumentów jak m.in. Kodeks Etyki PR przygotowany przez ZFPR, Kodeks Etyki PSPR czy Standardy Etyki SAPR. Według nich każdy specjalista PR zobowiązany jest m.in. do komunikowania wyłącznie prawdziwych informacji, rzetelności i staranności w działaniu czy ochrony prywatności. Dokumenty niezwykle dużą wagę przywiązują także do kontaktu z dziennikarzami, w tym m.in. do respektowania zasad, według których media kształtują współpracę z podmiotami public relations oraz respektowania niezależności dziennikarskiej i swobody interpretacji treści. Niezwykle ważna jest również odpowiednia wrażliwość komunikacyjna, związana nie tylko z dopasowaniem odbiorców komunikatu, ale także z odpowiednim doborem słów, np. związanym z coraz powszechniejszym użyciem feminatywów.

Skuteczne media relations to proces, który jest w stanie zaprocentować obecnością marki w przestrzeni medialnej. Nie da się jednak ukryć, że wymaga dużych nakładów czasu oraz odpowiedniego doświadczenia. Jeżeli masz wrażenie, że Twoja firma potrzebuje wsparcia w tym zakresie, skontaktuj się z nami!