Jeżeli jesteś przedsiębiorcą i zamierzasz wprowadzić na rynek nowy produkt, szukasz skutecznego sposobu na dotarcie do konkretnych grup odbiorców, bądź też chcesz wypromować swoją działalność i zyskać przewagę konkurencyjną, bardzo prawdopodobne, że skierujesz swoje kroki do agencji public relations. Jeżeli chcesz, aby współpraca pomiędzy wami była efektywna, warto pamiętać o tych 5 prostych zasadach.
- Zadbaj o przepływ informacji
Podejmując współpracę z agencją PR podstawową rzeczą, o którą należy zadbać jest wypracowanie systemu komunikacji. Aby kooperacja przebiegała bez zakłóceń, po stronie firmy powinna zostać oddelegowana konkretna osoba, która będzie odpowiedzialna za kontakt z agencją. To przez jej ręce będą przepływać plany komunikacyjne, propozycje materiałów prasowych, prośby o komentarze eksperckie czy zaproszenia na nagrania w radiu i telewizji. Kompetentny pracownik na tym stanowisku pozwoli na szybką i sprawną wymianę informacji pomiędzy agencją a jej klientem, co przełoży się na wydajność samej agencji.
- Powiedz, co u ciebie słychać
PR’owcy to ludzie obdarzeni wieloma niezwykłymi umiejętnościami, jednak przewidywanie przyszłości bardzo rzadko należy do jednej z nich. Dlatego też warto przekazywać im odpowiednio wcześniej informacje tj. ważne zmiany w firmie czy organizowane przez nią wydarzenia. Dzięki temu będą mieli czas na zaplanowanie komunikacji, przygotowanie materiałów oraz skontaktowanie się z przedstawicielami mediów i finalnie – osiągną dla Twojej firmy najlepsze rezultaty. Niestety, nagminnie zdarza się, że PR’owcy o ciekawych inicjatywach swoich klientów dowiadują się z… firmowego facebooka, kiedy samo wydarzenie już się odbyło, bądź też zostało do niego bardzo mało czasu. Pamiętaj więc, że twój PR’owiec nie obrazi się, jeżeli podzielisz się z nim np. listą planowanych eventów, nawet z bardzo dużym wyprzedzeniem. Jeżeli natomiast nie jesteś pewny, czy inicjatywy Twojej firmy są wystarczająco interesujące, by o nich opowiedzieć, pamiętaj, że właśnie od tego masz do dyspozycji profesjonalistę. PR’owiec to osoba, która dzięki swojej wiedzy i doświadczeniu jest w stanie trafnie Ci podpowiedzieć, którą z przekazanych mu informacji warto zawrzeć w strategii komunikacji.
- Mów prawdę
U PR’owca jak na spowiedzi – nie wolno kłamać. PR’owiec powinien być najlepiej poinformowanym współpracownikiem, ponieważ tylko wtedy będzie w stanie ułożyć plan komunikacji odpowiedni do realnej sytuacji. Jest to szczególnie istotne w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowej, ale mówienie prawdy jest konieczne także w codziennej komunikacji. Przedstawienie PR’owcowi „podkolorowanej” wersji swojej działalności mija się z celem. Należy bowiem pamiętać, że przysłowiowe kłamstwo zawsze ma krótkie nogi – nieprawdziwą informację bardzo prosto wychwycić, a komunikacja na niej oparta może bardzo łatwo obrócić się na niekorzyść firmy.
- Przydziel odpowiedni priorytet
Współpraca z agencją PR, oprócz efektów w postaci strategicznie budowanego wizerunku, niesie też ze sobą pewne obowiązki. Wyznaczeni jako eksperci pracownicy często będą proszeni o udzielenie wywiadu bądź komentarza, przesłanie ważnych dla mediów informacji na temat firmy, bądź też materiałów np. w postaci zdjęć. Niski priorytet dla próśb i zapytań płynących z agencji (przesyłanie materiałów z dużym opóźnieniem, rezygnacje z aranżacji, permanentna niedostępność eksperta) sprawiają, że wyraźnie zmniejsza się efektywność działań agencji i znacznie utrudniają bądź też uniemożliwiają osiąganie wyznaczonych celów. Należy też pamiętać, że zainteresowanie dziennikarza danym tematem często nie przychodzi łatwo i jest wynikiem długotrwałego, czasem wielomiesięcznego, budowania pozytywnych relacji. Wspomniane opóźnienia i rezygnacje narażają takie relacje na szwank – dziennikarz zdecydowanie mniej chętnie będzie chciał współpracować z PR’owcem, na pomoc którego nie mógł wcześniej liczyć.
- Pamiętaj, PR ≠ reklama
Jednym z punktów spornych pomiędzy klientem a agencją PR mogą być propozycje tworzonych materiałów. Doświadczeni PR’owcy bardzo dobrze znają specyfikę mediów i wiedzą, jak przygotować tekst, by zainteresować dziennikarzy danym tematem. Zdarza się jednak, że osoby, które weryfikują propozycje tematów i tekstów po stronie firmy, mylą PR z reklamą i wprowadzają poprawki zmieniające wydźwięk pressów na bardzo promocyjny i „marketingowy”. Powoduje to efekt odwrotny do zamierzonego – zamiast lepiej promować firmę, ograniczają jej obecność w mediach, które zdecydowanie mniej chętnie zainteresują się takim materiałem. Dlatego też dobrze jest w niektórych kwestiach zdać się na swojego PR’owca, a w razie wątpliwości – po prostu zapytać o przyczyny takiego a nie innego podejścia do tematu.
Podpisanie umowy o współpracy nie sprawi, że wszystkie kwestie z nią związane zostaną automatycznie ustalone. Jest wiele czynników, które wpływają na jakość kooperacji pomiędzy przedsiębiorstwem i obsługującą go agencją PR. Warto się o nią zatroszczyć, ponieważ im lepsza współpraca pomiędzy agencją a jej klientem, tym lepsze efekty tej współpracy.
Autor tekstu: Krzysiek