Komunikacja w kryzysie – co robić, a czego unikać jak ognia?

Sytuacja kryzysowa jest naturalnym elementem funkcjonowania organizacji i może zdarzyć się każdego dnia. Niestety, duża część przedsiębiorstw bagatelizuje rolę kryzysu w komunikacji PR. Tymczasem sposób, w jaki firma komunikuje się w tym czasie z otoczeniem może mieć ogromny wpływ na jej wizerunek, udziały w rynku oraz przyszłość kierujących nią managerów.

Kryzys w organizacji mogą wywołać zewnętrzne lub wewnętrzne czynniki. Czynniki zewnętrzne charakteryzują warunki ekonomiczne, od których zależne jest dane przedsiębiorstwo. Do czynników wewnętrznych zaliczamy wszystkie źródła znajdujące się w środku organizacji. Często wewnętrznym źródłem powstania kryzysu jest system zarządzania, a także konkretne wydarzenie związane z firmą.

Nieumiejętne zarządzanie sytuacją kryzysową zwykle prowadzi do pogłębienia kryzysu w organizacji. O czym warto więc pamiętać zarządzając komunikacją w kryzysie?

  • Zaplanuj działania, nie reaguj pochopnie i pamiętaj o aktualizacji informacji.
  • Ogromny wpływ na opanowanie sytuacji kryzysowej ma także jej rozpoznanie oraz czas reakcji.
  • Skuteczna komunikacja w kryzysie ma na celu niwelowanie jego negatywnych skutków.
  • Każda sytuacja kryzysowa przebiega według podobnego schematu, więc jeśli chcesz opanować kryzys, to nie dopuść do zrealizowania tego scenariusza.
  • Pamiętaj o komunikacji wewnętrznej oraz dbaj o kontakt z otoczeniem firmy.
  • Działaj aktywnie i wdrażaj rozwiązania, które odwołują się do podstaw kryzysu PR: bądź przygotowany, dostępny oraz wiarygodny.
  • Monitoruj media i współpracuj z nimi, aby nie dopuścić do efektu kuli śnieżnej.
  • Trzymaj się faktów, bądź otwarty i nigdy nie kłam!

Kluczowym elementem zapobiegania rozwojowi sytuacji kryzysowych oraz minimalizowania strat związanych z nimi, są szybkie i skuteczne działa PR, dlatego podczas komunikacji w kryzysie warto pamiętać o przedstawionych tu wskazówkach.

 

Autor tekstu: Ewelina P.

WYPEŁNIJ

FORMULARZ