Kluczem do osiągnięcia sukcesu w biznesie jest dobra znajomość grupy docelowej. Dlatego zanim firma rozpocznie aktywne działania na rynku, jej właściciele muszą odpowiedzieć sobie na pytania – kim będą jej klienci, jakie mają potrzeby, sympatie, ambicje i oczekiwania. Paweł Tkaczyk, czyli jeden z najbardziej wpływowych polskich blogerów uważa, że to właśnie persona jest jednym z podstawowych narzędzi budowania marki.
Persona to tzw. wymyślony profil idealnego odbiorcy. Stworzenie takiego wzoru jest ważnym elementem strategicznym, ponieważ należy pamiętać, że odbiorcami produktów każdej firmy są właśnie ludzie. W dobie ogromnej konkurencji na rynku, kwestią kluczową i determinującą sukces jest dobranie odpowiedniej grupy docelowej i zaistnienie w jej świadomości.
Tworzenie profilu wzorowego odbiorcy wymaga dużego zaangażowania. Trzeba przemyśleć: skąd docelowy klient pochodzi, czym zajmuje się na co dzień, jakie ma zainteresowania, co można dla niego zrobić, a także poznać jego oczekiwania i ambicje. Jest to o tyle ważne, że w zupełnie inny sposób przebiega komunikacja z dwudziestoletnią dziewczyną, a inaczej z pięćdziesięcioletnią kobietą (nie porównując nawet z komunikacją skierowanej do mężczyzny). Odpowiedzi na pozostałe pytania pomogą stworzyć punkty styku konsumenta z marką, co w znacznym stopniu ułatwi komunikację na linii firma-odbiorca.
Trzeba zaznaczyć, ze persona nie jest narzędziem idealnym. Przy jej tworzeniu łatwo jest ulec stereotypom, przez co stworzonym profilom daleko jest do realnego odbiorcy. Jak łatwo się domyślić, niewłaściwie zbudowany wzór nie może zapewnić oczekiwanych rezultatów, ponieważ komunikacja zawsze będzie trafiała „obok” zamiast bezpośrednio do świadomości konsumenta. Jeśli jednak firmie uda się zbudować dokładny profil typowego odbiorcy, wówczas może liczyć na duże zyski finansowe i wizerunkowe dla swojej marki.
Autor tekstu: Ola
Źródła:
http://paweltkaczyk.com/pl/persona-narzedzie-budowania-marki/