Podsumowanie 2021 roku w branży public relations oraz agencji Good One PR

public relations

Rok 2021 był czasem pełnym wyzwań, na co bez wątpienia miała wpływ dalsza, utrzymująca się pandemia. Miniony rok w branży public relations oraz agencji Good One PR podsumowuje Ewelina Puławska.

 

Ważne zmiany

 

Badania zespołu EXACTO potwierdzają, że branża public relations odbudowuje stabilność pomimo kryzysu pandemicznego. W 2020 roku uczyliśmy się pracy zdalnej oraz hybrydowej. Dla wielu firm, nawet w naszej branży, była to nowość. Zaskoczeni zmianą wymuszoną przez pandemię próbowaliśmy sprawnie odnajdywać się w nowej rzeczywistości. W minionym roku taki rodzaj pracy stał się już standardem. Standardem, który został udoskonalony i przyjęty jako nowa norma.

 

Jednocześnie poprawie uległa komunikacja wewnętrzna w firmach, która w obecnej sytuacji wymagała odświeżonego podejścia i sięgnięcia po nowe narzędzia. W tym pomogła transformacja cyfrowa, która znacznie przyspieszyła w polskich firmach. Pandemia nadała jej najwyższy priorytet i nauczyła nas, że aby odnieść sukces trzeba być nie tylko skupionym na kliencie, ale również otwartym na zmiany.

 

Nowe zjawiska/ zaskoczenia

 

Rynek influencer marketingu rozwija się w zaskakująco szybkim tempie. Wzrasta liczba kampanii realizowanych we współpracy z twórcami internetowymi oraz jakość oferowanych świadczeń. Jednocześnie mega- i makro-influencerzy zaczęli tracić zainteresowanie marek na rzecz mikro- i nano-influencerów. Priorytetem dalej jest autentyczność, zaangażowana społeczność oraz odpowiednie dopasowanie.

 

W 2021 roku działaniom influencerów przyjrzał się UOKiK. Urząd chce uporządkować rynek materiałów sponsorowanych – sprawdzać, czy twórcy odpowiednio oznaczają treści reklamowe i nie wprowadzają swoich odbiorców w błąd. Obecnie nadal toczy się postępowanie wyjaśniające w tej sprawie i już widać pierwszą znaczącą zmianę w tym zakresie – influencerzy zdecydowanie częściej w widoczny sposób oznaczają materiały tworzone we współpracy z markami. UOKiK sprawdzi również, czy influencerzy promują oszustwa typu scam. Twórcy mają bowiem wpływ na zachowanie i zdrowie psychiczne swoich odbiorców, dlatego tak ważne jest, by wykorzystywali to w dobrym celu. Oceniam to jako ważny krok w stronę profesjonalizacji rynku.

 

Rozczarowania

 

Zdecydowanie rozczarowaniem ubiegłego roku była komunikacja związana ze szczepieniami przeciw COVID-19 oraz nieudolna walka z fake newsami, których było szczególnie dużo w tym temacie. Edukowanie społeczeństwa powinno być tu priorytetem. Niestety, patrząc na to, ile osób jest zaszczepionych w Polsce i jak bardzo te liczby odbiegają od innych krajów Europy, oceniam te działania komunikacyjne jako największe rozczarowanie ubiegłego roku.

 

W tym kontekście warto wspomnieć również o bardzo silnym i zaangażowanym ruchu antyszczepionkowym, który często może być wyzwaniem dla osób odpowiadających za wizerunek marek.

 

Good One PR

 

2021 rok był dwunastym rokiem funkcjonowania naszej agencji na rynku i drugim w nowej, pandemicznej rzeczywistości. W dalszym ciągu łączyliśmy pracę zdalną z kreatywnymi spotkaniami w biurze, gdzie oprócz rozmów przy kawie mogliśmy wymienić się pomysłami i dobrą energią. Praca zespołowa i zrozumienie potrzeb klienta są dla nas kluczowe.

 

Cieszą przetargi wygrane w ubiegłym roku, m.in. dla marek Coccodrillo, firmy Glosel (marki Bee.pl oraz TaniaKsiazka.pl) czy HempKing, a jeszcze bardziej – kolejny rok działań z naszymi dotychczasowymi klientami, jak m.in. Wurth Polska, Manufaktura Czekolady Chocolate Story, Kontigo, Speedmail, Novakid czy BookEdit. Zrealizowaliśmy kilka współprac projektowych oraz kolejny rok z rzędu prowadziliśmy działania pro bono dla Fundacji Kultury bez Barier.

 

Nasz zespół powiększył się o kolejnych świetnych specjalistów. 2020 rok kończyliśmy w 9-osobowym zespole, dziś tych osób jest już 12. Niemniej ważny jest rozwój w samej agencji. W 2021 roku w strukturach firmy awansowały następujące osoby: Ewelina Jaskuła oraz Ilona Rutkowska objęły stanowiska Account Manager, Jakub Macyszyn został Account Executive, a Grzegorz Koper oraz Anna Bukowska Junior Account Executive.

 

Nagrody branżowe

 

W 2020 roku mieliśmy swój debiut w największym konkursie branży PR – Złote Spinacze. W ubiegłym roku kolejny raz wzięliśmy w nim udział oraz zgłosiliśmy realizowaną przez nas słodką kampanię crowdfundingową Las Vegan’s. Została ona nagrodzona Złotym Spinaczem w kategorii „sektor spożywczy” oraz Brązowym Spinaczem w „PR finansowy i relacje inwestorskie”. Z kolei w nowym konkursie branżowym PR Wings zdobyła I miejsce w kategorii „efektywność roku” oraz wyróżnienie w kategorii „PR innowacja roku – kampania następnej generacji”. To wspaniałe docenienie naszej pracy przez niezależne grono ekspertów branży public relations.

 

W badaniu Kantar Polska nadal jesteśmy jedną z najlepiej ocenianych agencji, gdzie w wymiarze ogólnym klienci doceniają szczególnie standard obsługi, współpracę z nami oraz media relations. I oby tak zostało!

WYPEŁNIJ

FORMULARZ