Stwierdzenie, że w pracy PR-owca trzeba być zarówno na bieżąco z tym, co dzieje się na naszym polskim podwórku, jak i obserwować i czerpać wiedzę z rynków zagranicznym, nie jest niczym odkrywczym. Obserwacja to jedno, ale równie ważna – w kontekście rozwoju firmy i poprawy jakości usług – jest wymiana wiedzy, doświadczeń oraz budowanie relacji na szczeblu międzynarodowym.
Właśnie dlatego, od 2014 roku mamy przyjemność być częścią międzynarodowej sieci 3AWW Network, która zrzesza ponad 40 agencji z całego świata, specjalizujących się w PR, marketingu i digitalu. W dniach 15-18 września mieliśmy również ogromną przyjemność uczestniczyć w pierwszym w historii wspomnianej sieci kongresie 3AWW Network, który miał miejsce w przepięknej i jakże sprzyjającej budowaniu branżowych relacji Lizbonie 🙂
Czas spędzony w Portugalii upłynął nam (oczywiście poza dobrą zabawą, próbowaniu lokalnych przysmaków i popijaniu Porto, czy rejsami po rzece Tag – ach, ta ciężka praca;)) na niezliczonych dyskusjach na temat charakterystyki rynku i klientów z rożnych krajów, przydatnych narzędzi i nowoczesnych rozwiązań komunikacyjnych, wyzwań stojących przed naszą branżą, czy korzyści wynikających z międzynarodowej współpracy w ramach sieci, takich jak 3AWW Network. Udział w kongresie przyniósł nam więc przede wszystkim potężną dawkę wiedzy, inspiracji oraz motywacji, jak również kilka interesujących wniosków:
- Komunikacja 360º, digitalizacja oraz personalizacja usług to obecnie najważniejsze trendy jeżeli chodzi o PR i marketing na świecie
- Cena jest wciąż jednym z najważniejszych kryteriów wyboru agencji PR nie tylko w Polsce, ale i w perspektywie międzynarodowej, jeżeli chodzi o przetargi na obsługę PR
- Wielkie i znane marki niekoniecznie wybierają wielkie i znane Agencje – coraz bardziej liczy się indywidualne, kreatywne podejście oraz możliwość budowania bliskich relacji z Klientem
- Klienci coraz bardziej cenią sobie możliwość kompleksowej i zintegrowanej obsługi – nie przez przypadek coraz więcej Agencji tworzy wyspecjalizowane działy bądź całą grupę podmiotów odpowiedzialnych za poszczególne aspekty budowania wizerunku
- Infome fee powoli odchodzi do lamusa – coraz więcej Agencji rozlicza się z Klientami w oparciu o model success fee
- Coraz większy odsetek Klientów stanowią start upy, tzw. Start up PR ma więc obecnie swoje 5 minut
- Referencje to jedno, ale równie istotna jest stała ewaluacja działań i regularny feedback od Klienta dotyczący poziomu satysfakcji odnośnie naszej pracy i jej efektów
- Robert Lewandowski to nasz absolutny hit eksportowy, uwielbiany szczególnie przez kibiców z Ameryki Południowej oraz MeksykuJ
- Ostatni, najważniejszy wniosek – PR to nie praca, to styl życia!!!
Autor tekstu: Martyna