Profesjonalny wizerunek biznesowy – co się liczy?

Profesjonalny wizerunek biznesowy to bardzo pojemne pojęcie. Bez wątpienia jest to jednak ważny element budowania reputacji firmy lub indywidualnej kariery zawodowej. Niezależnie od tego, czy mówimy o sobie czy o firmie, wszystko sprowadza się do jednego: jak chcemy, aby odbierali nas inni. Budowanie wizerunku biznesowego warto więc potraktować jak element naszej własnej lub firmowej komunikacji marketingowej, kompleksowo przemyśleć i zaplanować. Od dawna wiadomo bowiem, że w biznesie liczy się nie tylko dobra oferta, ale też to, kto za nią stoi.

 

Chcesz odnieść sukces? Pokaż, że już to zrobiłeś.

 

Nic nie działa na biznes lepiej niż poczucie, że naszym partnerem jest ekspert i profesjonalista. Myśląc o swoim wizerunku biznesowym, zastanów się, co chcesz, aby myśleli o Tobie Twoi partnerzy i kontrahenci. Jakie wrażenia i emocje chcesz u nich wzbudzać? Pokaż, że jesteś najlepszym wyborem i, co ważne, miej na to dowody! Jakie? Tu wiele zależy od branży i stanowiska, ale jest kilka uniwersalnych zasad, które warto zastosować zawsze. Po pierwsze, stwórz swój profil zawodowy. I nie chodzi tu o opis doświadczenia czy krótką informację o zajmowanym obecnie stanowisku. Taki profil ma Cię “sprzedać”. Zastanów się więc, jakie masz umiejętności i jaką przewagę daje współpraca z Tobą. Zbuduj swoją markę osobistą. Najpopularniejsze miejsce, gdzie możesz się zaprezentować, to oczywiście LinkedIn, ale jeśli w swojej specyficznej branży masz inne miejsce, gdzie “są wszyscy, którzy się liczą”, też tam bądź. Możesz też rozważyć stworzenie własnego bloga.

 

Chcesz zarabiać miliony? Wyglądaj, jakbyś już je miał.

 

Czy zaufałbyś fryzjerce z kiepską fryzurą? Albo lekarzowi w uniformie dozorcy? No właśnie. Jak napisał kiedyś Andrzej Sapkowski: “Nigdy nie ma się drugiej okazji, żeby zrobić pierwsze wrażenie”. Czy tego chcemy czy nie, mózg kieruje się stereotypami i szybko przypisuje konkretne cechy osobowości do wyglądu człowieka. Właśnie dlatego wygląd, to w procesie budowania profesjonalnego wizerunku, sprawa kluczowa. Czasy, gdy zarówno kobiety, jak i mężczyzn obowiązywały sztywne garnitury i garsonki, na szczęście minęły, ale kilka zasad nadal warto znać. Odpowiednia stylizacja ostatecznie zależy od branży, ale bez wątpienia musi być schludna i dopasowana do sytuacji. Eksperci od dress codu zgodnie twierdzą, że w każdych okolicznościach sprawdzi się umiar i prostota. Ponadczasowe fasony, nienarzucające się wzory i stonowane kolory podkreślają pozycję zawodową i profesjonalizm. 

 

 

Zaszaleć (w granicach rozsądku) można z dodatkami. Ciekawa broszka u pań czy kolorowa poszetka u panów mogą podkreślić charakter całej stylizacji. Na więcej mogą, a nawet powinni pozwolić sobie przedstawiciele zawodów kreatywnych. Oczekuje się bowiem, że swoim strojem podkreślą nieszablonowy charakter swojej pracy.

 

Chcesz być liderem? Zachowuj się, jak lider.

 

Jak już ustaliliśmy, w kreowaniu profesjonalnego wizerunku biznesowego znaczenie ma m.in. wygląd. Trzeba jednak pamiętać, że swoje kompetencje podkreślamy nie tylko strojem, ale też zachowaniem. Odpowiednia, wyprostowana postawa ciała, żwawe, ale nie chaotyczne gesty i naturalność ukażą nas jako osobę profesjonalną i godną zaufania. Warto mówić spokojnie, acz stanowczo, używając poprawnego języka. Branżowy żargon, mimo że może podkreślić nasze doświadczenie, dopuszczalny jest tylko, gdy jesteśmy pewni, że wszyscy rozmówcy go rozumieją. Najważniejsze jednak jest to, żeby nasza aparycja oraz to, jak się zachowujemy i mówimy, było spójne i odpowiadało wrażeniu, jakie chcemy po sobie zostawić.

 

Chcesz być profesjonalistą? Bądź nim zawsze.

 

To o czym nie można współcześnie zapominać, to nasza obecność w internecie. Wiadomo, że nic co trafi do sieci nie znika, warto więc i tutaj zadbać o swój wizerunek. Przestrzeganie netykiety czy zwykła uprzejmość w kontaktach z innymi użytkownikami to podstawa. Znaczenie mają też zdjęcia czy posty, które zamieszczamy w social mediach, nawet na prywatnych kontach. Zanim coś opublikujemy, zastanówmy się, czy chcemy, żeby zobaczył to nasz kontrahent lub klient. O profesjonalizmie należy też pamiętać wysyłając wiadomości online. Poprawny język, używanie polskich znaków i znaków interpunkcyjnych, czy umiarkowane stosowanie emotikonów świadczą o szacunku do odbiorcy i podkreślają nasze kompetencje

 

 

Odpowiadając na zadane w tytule pytanie: profesjonalny wizerunek biznesowy – co się liczy? Stwierdzić można jedynie, że… wszystko. Bo tak naprawdę tylko konsekwentnie budowany, spójny, wyważony, dostosowany do branży i poparty działaniami wizerunek, pozwoli osiągnąć zamierzony efekt. Najważniejsze, żeby swoim wyglądem i zachowaniem pokazać, że w tym, co robimy i co mamy do zaoferowania, jesteśmy wiarygodni i autentyczni. Nie znaczy to oczywiście, że nie możemy pracować nad sobą i zmieniać się dążąc do pożądanego efektu. Wręcz przeciwnie, uczenie się, zdobywanie nowych kompetencji i umiejętności to ważny element budowania swojego wizerunku. Można robić to samemu, korzystając z licznych materiałów, albo skorzystać z pomocy profesjonalistów, którzy pomogą opracować strategię i przeprowadzą przez kolejne etapy kreowania profesjonalnego wizerunku biznesowego.