PR w terenie, czyli biuro prasowe na medal

W przypadku głośnych medialnie wydarzeń, gdzie spodziewamy się sporego zainteresowania ze strony dziennikarzy, warto zorganizować na miejscu biuro prasowe. Jest ono nie tylko kluczem do sprawnej obsługi medialnej danego eventu, ale i okazją do budowania relacji z dziennikarzami w mniej formalnych warunkach. O czym warto pamiętać przy „budowaniu” naszego prasowego centrum dowodzenia tak, by służyło nie tylko nam, ale i obecnym na wydarzeniu dziennikarzom?

 

Przede wszystkim pamiętajmy, że biuro prasowe ma być pierwszym miejscem, gdzie udają się zaproszeni przedstawiciele mediów. Warto więc je dobrze oznakować, zwłaszcza jeżeli nie znajduje się ono w samym centrum wydarzeń. Zadbajmy o to, by przed samym eventem poinformować dziennikarzy o lokalizacji naszego biura i podać namiary na osobę kontaktową, do której będą oni mogli dzwonić w razie problemów z dotarciem.

 

Kwestia akredytacji w dużej mierze zależy od specyfiki i skali danego wydarzenia. Jeszcze przed eventem warto przemyśleć, czy akredytacja powinna być obowiązkowa dla wszystkich mediów, jaką ma mieć formę, z jakim wyprzedzeniem dziennikarze muszą zgłosić swoją obecność, czy mamy limit miejsc etc. Pamiętajmy przy tym, by proces akredytacji był prosty i przejrzysty tak, by nie zniechęcić mediów zawiłymi formalnościami.

 

Na „dzień dobry” warto wyposażyć dziennikarzy odwiedzających nasze biuro w komplet informacji na temat wydarzenia, uwzględniających m.in. agendę eventu. Tradycyjne teczki prasowe odchodzą już do lamusa, postawmy raczej na przygotowanie materiałów prasowych w formie elektronicznej.

Biuro prasowe to również punkt, gdzie dziennikarz może opracować na miejscu materiał – zmontować relację, zgrać zdjęcia etc. Dlatego, absolutną podstawą jest dostęp do Internetu i prądu. Warto też pomyśleć o wydzieleniu obszaru do nagrywania wywiadów – przygotujmy odpowiednie tło, nagłośnienie i sprzęt. Jeżeli planujemy podczas wydarzenia konferencje/briefingi prasowe, również pomyślmy o przestrzeni na ich organizację, mikrofonach czy kostce dziennikarskiej.

 

Osoby obsługujące biuro prasowe powinny być przede wszystkim zorganizowane, kompetentne i komunikatywne. Warto, by miały one wcześniej kontakt z zaproszonymi dziennikarzami i znały specyfikę ich pracy, by faktycznie stanowić dla nich wsparcie. Każde wydarzenie niesie za sobą ryzyko sytuacji kryzysowej – pamiętajmy więc, by w biurze prasowym znajdowała się osoba, która będzie w stanie umiejętnie zareagować na potencjalne problemy.

 

Być może to oczywistość, ale zadbajmy o komfort osób pracujących w biurze prasowym. Przygotujmy napoje, ciepłe i zimne przekąski. Równie ważna jest odpowiednio wyposażona i schludna część sanitarna. Jeśli czeka nas całodzienny, wyczerpujący event pomyślmy też o strefie, gdzie można na chwilę się zrelaksować.

 

Autor tekstu: Martyna