nasze usługi

CROWDFUNDING

Crowdfunding jest sposobem na pozyskanie funduszy, przez osoby, które nie posiadają środków pieniężnych na realizację projektów biznesowych. Tego typu zbiórki mają miejsce w serwisach internetowych, których działanie opiera się na łączeniu przedsiębiorców bez kapitału, z inwestorami skłonnymi zainwestować w ich pomysł.

 

Crowdfunding udziałowy to przekazanie inwestorowi części udziałów w spółce, w zamian za środki finansowe na rozruch inwestycji. Jego cechą charakterystyczną jest stosunkowo niski próg wejścia, dzięki czemu niemal każdy może wesprzeć wybrany przez siebie projekt. 

Inwestorzy stają się w ten sposób współwłaścicielami spółki, co uprawni ich w przyszłości do części zysków przedsiębiorstwa, poprzez wypłatę dywidendy lub do sprzedaży akcji, jeśli biznes zyska na wartości. Ta forma crowdfundingu to bardzo dobra alternatywa dla kredytu czy wejścia na giełdę, a na większości platform jedynym wymogiem jest przekształcenie się w spółkę akcyjną, co nie generuje wysokich kosztów w przeciwieństwie do debiutu na giełdzie.

BANER_DESKTOP_O_NAS_2

Zbiórkę należy zaplanować ustalając w pierwszej kolejności cel emisyjny, kwotę potrzebną na realizację założeń oraz jaki procent akcji jesteśmy skłonni odsprzedać inwestorom. Należy także przygotować Dokument Ofertowy, który w jasny sposób zobrazuje sytuację przedsiębiorstwa i ułatwi potencjalnym inwestorom podjęcie decyzji w kwestii zakupu udziałów. Następnie należy uruchomić kampanię crowdfundingową, a więc przygotować budżet, harmonogram, narzędzia marketingowe oraz działania po zakończeniu zbiórki. Kampania może trwać do pół roku, ponieważ dzieli się ona na przygotowanie zbiórki, proces emisji akcji, a także kroki mające na celu podtrzymanie relacji z inwestorami po zakończeniu projektu. Niezwykle istotne jest przygotowanie planu kontaktu i współpracy z mediami oraz wykorzystanie mediów społecznościowych, ponieważ dzięki temu potencjalni inwestorzy będą na bieżąco z najważniejszymi wydarzeniami oraz informacjami dotyczącymi emisji udziałów.

 

 

Od czasu wprowadzenia finansowania społecznego, rynek crowdfundingu w Polsce rozwija się bardzo dynamicznie. Przez ostatnie 10 lat, przedsiębiorstwa otrzymały ok. 292 mln zł za sprawą emisji swoich akcji i udziałów. Aktualnie limitem jaki można zebrać podczas akcji crowdfundingowej jest 1 mln euro, czyli ok. 4,8 mln zł. Jednak w najbliższych latach zaplanowany jest szereg zmian, z czego dla przedsiębiorstw najważniejszy jest fakt zwiększenia limitów zbiórek – pod koniec roku 2023 start-upy będą mogły się ubiegać o finansowanie w wysokości 5 mln euro.