Premiery gier komputerowych zawsze powinny opierać się na określonym planie, a jednym z jego najważniejszych elementów jest komunikacja. To właśnie dzięki niej gracze dowiadują się o produkcji, zaczynają się nią interesować oraz tworzą społeczności i tzw. hype, który znacząco zwiększa sprzedaż. Jak zatem komunikować premiery gier komputerowych, aby odbiły się sporym echem wśród graczy?
Public Relations dla nowych technologii – jak współpracować z dziennikarzami IT?
Najważniejsze informacje:
- Komunikację do graczy związaną z premierą gry komputerowej warto rozpocząć jeszcze przed planowaną publikacją produkcji
- Kluczowe jest zbudowanie grupy zaangażowanych fanów, którzy będą zwiększać ekscytację związaną z nadchodzącą publikacją produkcji
- Interakcje w social mediach wzbudzają największe zainteresowanie fanów
- Warto postawić na platformy, w których poruszają się gracze, jak Twitch, YouTube i Discord
- Cenne są materiały oraz język pochodzący z gry i środowiska graczy
Specyficzny język graczy, niestandardowe kanały dotarcia, jak Twitch czy Discord oraz zaangażowani, często doskonale znający produkt fani to tylko kilka z wielu elementów, które sprawiają, że premiery gier komputerowych różnią się od zwykłej komunikacji. Z tego powodu działania PR w tym obszarze wymagają nieszablonowych pomysłów i kroków obejmujących okres nie tylko bezpośrednio związany z datą premiery. Komunikację warto rozpocząć jeszcze przed publikacją gry, by stworzyć społeczność wokół produktu oraz zbudować tzw. hype. Zaleca się również utrzymywanie działań PR po premierze, by podtrzymać zainteresowanie fanów, zmniejszyć oddziaływanie możliwych negatywnych opinii graczy, dotyczących produkcji, a także zgasić potencjalne kryzysy związane z grą. Jednak długość konkretnych działań powinna być dostosowana do potrzeb i specyfiki klienta.
Wpływ promocji przedpremierowej na sukces produkcji
Okres poprzedzający premierę gry komputerowej jest tym istotniejszy, im mniej znany jest jej wydawca i wcześniejsze produkcje studia. W przypadku popularnych tytułów i przedsiębiorstw, zebrani już fani często doskonale wiedzą o nadchodzącej publikacji i oczekują jej oraz związanych z nią przesłanek, czym sami zwiększają rozgłos produkcji. Nie bez powodu jednym z najczęstszych sposobów pozyskiwania wiedzy o grach wśród polskich graczy jest dowiadywanie się o tym od znajomych i rodziny1. Natomiast mniej popularne produkcje, pochodzące od słabiej znanych studiów i wydawców wymagają większego wkładu pieniężnego oraz dłuższego czasu na tworzenie społeczności graczy jeszcze przed premierą. Jednak zaangażowanie grupy docelowej przed publikacją jest ważne w obu przypadkach.
Grupa fanów to największy sukces
Aby zebrać i zaangażować grupę fanów wyczekujących na premierę nowej gry, należy przede wszystkim zadbać o odpowiednie dotarcie do nich i utrzymanie z nimi kontaktu. Warto wykorzystać tutaj social media. Z badania „Kondycja Polskiej Branży Gier 2020” wynika, że polscy gracze mają w większości 15-24 lata. Osoby w tym wieku są jedną z najbardziej aktywnych grup w mediach społecznościowych2. Gracze sami przyznają, że właśnie z tego miejsca najczęściej czerpią wiedzę3. Dużą rolę właśnie w przypadku tego medium odgrywa możliwość wchodzenia w interakcję. W mediach społecznościowych gracze mogą reagować i komentować, co sprawia, że komunikacja jest dwustronna, a odbiorcy jeszcze bardziej się angażują.
W działania w social mediach warto też zaangażować samych twórców gry. Można tego dokonać m.in. poprzez stworzenie im specjalnych profili powiązanych z grą, dzięki czemu interakcja takich osób z odbiorcami, będzie dodatkowo budować i utrzymywać zaufanie do marki oraz zaangażowanie fanów. Takie działanie daje również dodatkową możliwość – twórcy gry za pomocą profili mogą brać udział w kontrolowanych przeciekach i akcjach, uchylając rąbka tajemnicy związanej z grą i kolejnymi produkcjami. Zdecydowanie zwiększa to podekscytowanie fanów i zachęca do śledzenia działań marki oraz powiązanych z nią osób. Doskonale obrazują to profile na Twitterze twórców The Sims, którzy często sugerują lub naprowadzają na kolejne dodatki do serii, wywołując poruszenie wśród odbiorców. Najbardziej było to widoczne przed premierą dodatku The Sims 4 StrangerVille. W tym czasie wszyscy twórcy ustawili sobie zdjęcia profilowe przypominające opętane postaci, oprócz jednej osoby, której awatar miał założony na głowę durszlak. Z jej konta były wysyłane podejrzane tweety informujące, m.in. o tym, że jeszcze nikt jej nie dopadł. W tym samym czasie na oficjalnym profilu The Sims pojawiały się zdania zapisane dziwnymi znakami.
Zdjęcie profilowe na Twitterze @SimGuruGraham przed premierą The Sims 4 Strangerville
Źródło: Twitter @SimGuruGraham przed premierą The Sims 4 Strangerville
W komunikację oprócz social mediów warto włączyć media tradycyjne, a zwłaszcza portale internetowe. Są one trzecim najpopularniejszym źródłem informacji o grach4. Jeszcze przed premierą doskonale sprawdzą się informacje prasowe o zmianach w zespole, wersjach beta, zapowiedziach gry oraz wywiady z twórcami o postępach i interesujących elementach produkcji.
Dotrzyj do graczy wchodząc w ich świat
Nie można również zapomnieć o tym, że gracze dłużej przebywają na innych platformach niż zwykle grupy docelowe. Wśród nich popularne są Twitch i Discord5, dlatego szczególnie w tych miejscach warto prowadzić działania komunikacyjne. Stosuje się do tego m.in. Minecraft, posiadając własnego Discorda, gdzie gracze mają stały kontakt z twórcami. Jest na nim około 800 tys. członków. Zakładanie tego rodzaju serwerów jest także dobrym rozwiązaniem podczas rozpoczynania budowania społeczności fanów. Sukces w tym przypadku możemy zobaczyć na przykładzie gry Paralives, która mimo że nie została jeszcze opublikowana, na swoim discordowym serwerze zgromadziła już prawie 77 tys. osób obserwujących działania developerów.
Źródło: Discord Paralives
Gracze to grupa, która charakteryzuje się dużą wiedzą, szczególnie w kontekście interesującej ich produkcji. Jednocześnie jest bardzo wrażliwa na docierające do nich treści, dlatego komunikacja musi być bardzo autentyczna i opierać się na dużej znajomości branży, produktu oraz zwyczajów graczy. Z tego powodu w komunikatach warto posługiwać się światem gry, np. wykorzystywać grafiki i opisy bohaterów, pojazdów, światów. Właśnie w taki sposób zadziałało Turtle Rock Studios, które tuż przed premierą zaprezentowało postacie dostępne w Back 4 Blood. Dobrym zabiegiem jest również stosowanie specyficznego języka graczy, szczególnie powiązanego z danym uniwersum. Takie działania wykorzystuje się m.in. do komunikacji z graczami Assassin’s Creed, gdzie odbiorców często nazywa się Asasynami i The Sims, w tym przypadku to Simomaniacy. Zabieg ten podkreśla identyfikację graczy, jako część grupy osób zaangażowanych w dany świat.
Zaangażuj innych w premiery gier komputerowych
Premiery gier komputerowych to czas najaktywniejszej komunikacji marek. W tym momencie warto jednocześnie prężnie działać na wszystkich możliwych kanałach dotarcia do graczy oraz zaangażować w komunikację dodatkowe podmioty. Warto użyć szczególnie Twitcha, bo najwięcej przychodów generowanych przez kontent wideo z gier jest właśnie na tej platformie6. To idealne miejsce do przeprowadzenia np. livestreama prezentującego grę w dokładnym momencie jej publikacji, aby towarzyszyć graczom podczas ich pierwszych przeżyć w stworzonym uniwersum. Badania pokazują też, że w komunikacji gamingowej dobrym rozwiązaniem jest wykorzystanie serwisu YouTube7. W tym przypadku cenne będą wypowiedzi developerów na popularnych kanałach zajmujących się grami, a także zachęcenie influencerów do rozpoczęcia serii odcinków prezentujących rozgrywkę i recenzji. Oprócz youtuberów warto angażować inne firmy i organizacje. Właśnie takie działania podejmowano w przypadku premiery Cyberpunk. Ich skala i zasięg były tak duże, że o grze z łatwością mogły dowiedzieć się osoby nawet niezainteresowane gamingiem, co było wynikiem współpracy z Adidas czy Sprite.
Źródło: Wirtualnemedia.pl, Sprite prezentuje unikalną edycję puszek i butelek inspirowaną grą Cyberpunk 2077
Komunikacja nie powinna zakończyć się tuż po premierze. Kolejne informacje i działania mogą podtrzymywać zaangażowanie graczy, które będzie cenne w trakcie następnych premier gier komputerowych oraz dodatkowych zawartości. Warto utrzymywać działania w social mediach oraz informować media o aktualizacjach, kulisach gry, kolejnych działaniach developerów, a także brać udział w branżowych wydarzeniach. Zainteresowanie grą mogą pobudzać również kolejne projekty powiązane z uniwersum, jak tworzenie specjalnych figurek, gier planszowych i karcianych oraz innych obiektów kolekcjonerskich. Komunikacja po premierze powinna też służyć przeciwdziałaniu potencjalnym kryzysom, które mogą stać się głośniejsze po zakończeniu fali ekscytacji związanej z nowością.
Podsumowanie
Skuteczna komunikacja skierowana do graczy sprawia, że sukces odnosi nie tylko sama gra, ale również całe studio, a nawet wydawca. Gracze to grupa docelowa, która docenia kontakt i chętnie rozpowszechnia informacje o ulubionych produkcjach oraz osobach z nimi powiązanych, dodatkowo nagłaśniając premiery. Często zaciekawieni gracze pozostają przy ulubionej grze na dłużej i latami śledzą poczynania twórców, licząc na następny produkt. Sprawia to, że interakcje z fanami, mogą w dużym stopniu przełożyć się na wzrost sprzedaży. Jednak nie można zapominać o tym, że z powodu takiego zaangażowania grupy, wielokrotnie mogą pojawiać się kryzysowe sytuacje związane, np. z niezadowoleniem fanów z działań studia, bądź kierunkiem rozwoju produkcji. Działania PR pomagają łagodzić także tego rodzaju problemy.
Jeśli planujesz premierę gry komputerowej, myślisz o utrzymywaniu stałego kontaktu z graczami lub chciałbyś prowadzić więcej działań związanych z komunikacją gamingową, skontaktuj się z nami!
___________________
1 Krakowski Park Technologiczny, Kondycja Polskiej Branży Gier 2020, https://polishgamers.com/wp-content/uploads/2021/01/Raport_2021_long_20201222_web.pdf
2 Empemedia.pl, Internet i Social Media w Polsce 2022, https://empemedia.pl/internet-i-social-media-w-polsce-2022-raport/
3 Krakowski Park Technologiczny, Kondycja Polskiej Branży Gier 2020, https://polishgamers.com/wp-content/uploads/2021/01/Raport_2021_long_20201222_web.pdf
4 Tamże.
5 Tamże.
6 Tamże.
7 Tamże.