Wprowadzenie produktu na rynek. Jak osiągnąć sukces dzięki działaniom PR?

Wprowadzanie produktu na rynek lub rozbudowa oferty o kolejną usługę to spore wyzwanie. W czasach, gdy konkurencja nie śpi, a uwaga konsumentów jest coraz bardziej ulotna, nawet najbardziej przełomowy pomysł może zostać niezauważony bez odpowiednich działań public relations. Sprawdź, jak współpraca z agencją PR może przełożyć się na zainteresowanie nową ofertą Twojej firmy i długoterminowe powodzenie biznesu!

Zastanawiasz się, czy właściwie jest public relations i jakie korzyści może przynieść marce? Więcej na ten temat przeczytasz tutaj.

 

W tym artykule przeczytasz:

  • dlaczego warto podjąć współpracę z agencją PR przy wprowadzaniu nowego produktu lub usługi?
  • na jakim etapie cyklu życia produktu warto włączyć działania komunikacyjne?
  • jak dzięki działaniom PR zainteresować nowym produktem potencjalnych klientów i wyróżnić się na tle konkurencji?
  • jakie działania z zakresu public relations mogą wesprzeć wprowadzenie nowego produktu na rynek?
  • jakich efektów możesz się spodziewać korzystając z usług agencji PR rozbudowując portfolio marki?

 

Wprowadzenie nowego produktu – dlaczego konieczny jest PR?

Wprowadzenie nowego produktu na rynek powinno być wspierane szytymi na miarę działaniami PR. Gotowy produkt i jego dostępność w sprzedaży nie wystarczą do przyciągnięcia uwagi potencjalnych klientów. Asortyment sam w sobie nie ma głosu – nie może opowiedzieć o swoich zaletach czy przekonać do wypróbowania. Oczywiście, produkty znanych brandów mogą przemawiać do konsumentów swoją renomą, a opakowania i ulotki dostarczają cennych informacji. Rynek nowych produktów jest jednak przepełniony, dlatego wszystko to staje się istotne dopiero w momencie, gdy coś zaintryguje potencjalnych klientów na tyle, by poświęcili swój czas i uwagę. Jak zatem wyróżnić się na tle konkurencji i przebić się przez informacyjny hałas?

W tym kontekście kluczowa jest komunikacja PR, która pomoże dotrzeć do świadomości odbiorców w sposób naturalny – m.in. poprzez dopasowane do grupy docelowej komunikaty w mediach, współprace z influencerami czy inne, niestandardowe aktywności. Dzięki działaniom prowadzonym przez profesjonalną agencję PR, powstanie relacja pomiędzy marką a konsumentem, która skłoni go do zatrzymania się, zwrócenia uwagi i ostatecznie – do wyboru danego produktu czy usługi.

 

 

Wprowadzanie nowego produktu – jak wygląda współpraca z agencją PR?

Współpraca z agencją PR przy wprowadzaniu produktu na rynek zaczyna się jeszcze zanim produkt trafi do finalnej sprzedaży. To najlepszy moment na ustalenie komunikacji, która może mieć wpływ na cały cykl życia produktu i osiągnięcie biznesowego sukcesu.

Jak zatem powinno wyglądać wprowadzenie nowego produktu przy wsparciu agencji? Na początku zbierane są od klienta wszystkie niezbędne informacje na temat nowości, a także samej marki. Na tym etapie ustalane są m.in. wyróżniki produktu lub usługi, jego odbiorcy, potrzeby grupy docelowej, działania promocyjne marki, termin wejścia do sprzedaży i kanały dystrybucji. Omawiana jest też konkurencja oraz oczywiście cele, jakie firma chce osiągnąć. Równocześnie dedykowany zespół wykonuje samodzielny research, aby zgłębić swoją wiedzę i spojrzeć na projekt z szerszej perspektywy.

Następnie opracowywana jest strategia wprowadzenia produktu pod kątem działań komunikacyjnych. To dokument, który odpowiada na pytania co, do kogo i w jaki sposób komunikować, aby budować pożądany wizerunek wprowadzanego na rynek produktu. W strategii PR znajdują się m.in. kluczowe komunikaty i cele komunikacyjne, narzędzia, jakimi będą realizowane, grupy odbiorców i mediów, a także harmonogram wdrożenia i budżet działań. Agencja może też zaproponować współpracę z ambasadorem, który zwiększy wiarygodność nowego produktu, o ile marka nie współpracuje jeszcze z taką osobą. Strategia jest omawiana na spotkaniu z klientem, a po jej zaakceptowaniu rozpoczyna się proces wdrażania działań w życie.

 

Wprowadzenie produktu na rynek – standardowe wsparcie komunikacyjne

Planujesz wprowadzenie produktu na rynek i zastanawiasz się jak będzie wyglądać współpraca z agencją PR? Dedykowany projektowi zespół, planując długofalowe działania komunikacyjne wspierające wprowadzenie produktu na rynek, indywidualnie dopasowuje narzędzia PR, jakimi będą realizowane założone cele. Standardowym elementem działań PR są media relations, czyli budowanie i utrzymywanie relacji z mediami. Ich podstawę stanowi opracowywanie i dostarczanie interesujących materiałów prasowych na temat nowego produktu lub usługi oraz aranżowanie wywiadów z ich twórcami, ambasadorami czy ekspertami. Dzięki temu dziennikarze mają szansę dowiedzieć się o istnieniu marki, zainteresować się nią i nowościami, co przełoży się na publikacje w prasie czy Internecie, z którymi zetkną się potencjalni klienci.

Jako przykład działań media relations wspierających wprowadzenie produktu na rynek są te zrealizowane przez naszą agencje dla marki kosmetyków do pielęgnacji męskiej skóry true men skin. W ramach współpracy opracowywaliśmy m.in. informacje prasowe o nowościach, artykuły poradnikowe czy krótkie wizytówki produktowe z najważniejszymi cechami preparatów. Efektem działań były liczne publikacje o marce i nowych produktach w prasie, a także na portalach internetowych. Aranżowaliśmy również wywiady z założycielem marki, ekspertem – dermatologiem oraz jej ambasadorem – Maciejem Zakościelnym, które ukazywały się w topowych serwisach, radiu i telewizji.

W ramach media relations podczas wprowadzania nowego produktu przygotowywane są również paczki kreatywne z produktami lub zaproszeniami do skorzystania z usług. Daje to dziennikarzom możliwość zapoznać się z ofertą „na żywo”. To także świetny pretekst dla mediów do przeprowadzenia testów redakcyjnych. Być może redaktor to przyszły potencjalny klient marki, który zachwycony jej produktem, chętne podzieli się swoimi wrażeniami z czytelnikami.

 

Wprowadzanie produktu na rynek – influencer marketing

Działania PR wspierające wprowadzenie nowego produktu lub usługi na rynek nie skupiają się jednak wyłącznie na standardowych mediach. Współcześnie liderami opinii są przecież nie tylko dziennikarze, ale również influencerzy. Właśnie dlatego, w komunikacji na rzecz wprowadzenia nowego produktu, nie może zabraknąć współpracy z osobami ze świata social mediów, które wesprą budowanie świadomości na temat nowości wśród grupy docelowej.

Profesjonalna agencja PR dobierze do współpracy odpowiednich influencerów, cieszących się nie tylko popularnością, ale przede wszystkim zaufaniem. Nie chodzi o to, aby nowy produkt lub usługa były zaprezentowane na profilu o największych zasięgach, lecz na takim, który jest wiarygodny, dopasowany tematycznie i posiada grono zaangażowanych odbiorców.

Takie osoby zaprosiliśmy m.in. do przetestowania i zaprezentowania nowych czekolad Las Vegans. W związku z tym, że były to słodycze wegańskie, dobraliśmy profile skupiające się na diecie roślinnej, a w sieci pojawiły się liczne posty prezentujące produkty oraz opisujące ich jakość i walory smakowe. Publikacje dotarły do kilkuset tysięcy użytkowników social mediów, budując świadomość nowej marki i zwiększając jej sprzedaż. Natomiast aż ponad 40 influencerów zaangażowało się w poinformowanie i promocję otwarcia pierwszego w Polsce Muzeum Prawdziwej Czekolady, prezentując je jako miejsce, które koniecznie trzeba zobaczyć, co znacznie zwiększyło liczbę odwiedzających.

 

Wejście na rynek nowego produktu – działania niestandardowe

Wprowadzeniu produktu na rynek towarzyszą również niestandardowe działania z zakresu PR. Mogą to być chociażby akcje kreatywne, których celem jest zwiększenie rozpoznawalności produktu oraz wzbudzenie zainteresowania nim wśród potencjalnych klientów.

Jedną z tego typu inicjatyw była kampania w mediach społecznościowych, którą zrealizowaliśmy dla marki HempKing przy wprowadzaniu do sprzedaży olejków CBD dla zwierząt. W ramach akcji „Zwierzęce zwierzenia” zachęcaliśmy użytkowników social mediów do publikowania na profilach postów, w których pokazują jak wspierają pupili w stresujących chwilach, co nawiązywało do właściwości nowych produktów. Osoby biorące udział w akcji mogły wygrać zestawy produktów, a za każde zgłoszenie marka przekazywała też zestawy olejków dla podopiecznych fundacji działających na rzecz zwierząt.

Innym przykładem niestandardowych działań wspierających wprowadzanie nowego produktu na rynek są też m.in. eventy. To doskonała okazja do zaprezentowania nowości na żywo, oddania głosu jej twórcom, wyróżnienia się na tle konkurencji i zaznaczenia obecności marki na rynku. Budując rozpoznawalność nowej marki kosmetyków Lajuu zorganizowaliśmy wydarzenie w modnej warszawskiej restauracji, na które zaprosiliśmy dziennikarki i osobistości ze świata mediów. Obecne na wydarzeniu osoby nie tylko mogły poczuć ducha marki, przetestować nowe produkty, ale też porozmawiać z gwiazdą i ambasadorką kosmetyków – Weroniką Rosati. Relacje z wydarzenia pojawiły się w mediach, a nowe produkty marki były chętnie prezentowanie w prasie oraz serwisach kobiecych.

 

Korzyści ze współpracy z agencją PR przy wprowadzaniu produktu na rynek – podsumowanie

  • Współpraca z agencją PR przy wprowadzaniu produktu na rynek przybliża do osiągnięcia biznesowego sukcesu. Już od początku wspiera budowanie pozytywnego wizerunku poprzez tworzenie spójnej narracji i strategii komunikacyjnej, co przekłada się na przychylny odbiór nowości.
  • Dzięki komunikacji PR zwiększa się widoczność nowego produktu lub usługi, które wyróżniają się pośród konkurencji. Agencja posiada doświadczenie w doborze i wykorzystywaniu odpowiednich kanałów komunikacyjnych oraz działań, którymi dociera do grupy docelowej marki.
  • Systematyczna komunikacja i obecność marki w mediach pomaga budować zaufanie konsumentów do nowości. Zaufanie jest kluczowe dla powodzenia na rynku, a profesjonalne podejście do komunikacji może przyczynić się do jego wzmocnienia.
  • Agencja śledzi reakcje konsumentów i opinie publiczne na temat produktu. Dzięki temu szybko reaguje na zmiany trendów i nastrojów oraz dostosowywać strategię komunikacyjną.
  • W przypadku pojawienia się nieoczekiwanych sytuacji lub negatywnych reakcji na produkt, agencja PR jest w stanie skutecznie zarządzać kryzysem.

 

Planujesz wprowadzić produkt na rynek i szukasz doświadczonej agencji PR, która pomoże osiągnąć sukces Twojej marce? Nie zwlekaj – skontaktuj się z nami!